Burleskia koronan aikaan : miten tapahtumatuotanto sopeutui poikkeustilaan?
Raappana, Valpuri (2023)
Raappana, Valpuri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vuoden 2019 kevään koronapandemiasta johtuneiden sulkutoimenopiteiden vaikutus tapahtumatuotannon kentän toimijoihin burleskin näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yleisökontaktiin pohjaava esittävän taiteen laji selvisi tilanteessa, jossa yleisötapahtumien järjestäminen oli väliaikaisesti mahdotonta, ja tutkia, onko vuorovaikutukseen perustuvalle esittävän taiteen muodolle olemassa toimivia vaihtoehtoja virtuaalitapahtumien muodossa.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kartoitettiin burleskitapahtuman tuottamisen vaiheet, haastateltiin pitkään tapahtumia tuottaneita kentän toimijoita ja selvitettiin, millaisiin vaihtoehtoisiin tuotantoihin alalla siirryttiin aikana, jolloin yleisötapahtumia ei voinut järjestää. Poikkeusolosuhteiden aikana ratkaisuksi kehitettiin erilaisia virtuaalitapahtumia, joiden tuotantovaiheita ja toimivuutta burleskin kontekstissa arvioitiin haastatteluvastausten pohjalta. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu sähköpostihaastattelu, ja haastattelumateriaali analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että burleskin osalta virtuaalitapahtumat eivät ole toistaiseksi löytäneet muotoa, joka tuottajien näkökulmasta puoltaisi yksinomaan virtuaalitapahtumien tuottamista jatkossa. Virtuaalisen elementin yhdistäminen osaksi yleisötapahtumia suorina lähetyksinä kuitenkin nähtiin yhtenä mahdollisuutena tulevissa tuotannoissa. Tutkimus osoittaa, että tarvittava laadullinen osaaminen toimijoiden taloudelliset rajoitteet huomioiden on toistaiseksi yksi keskeisin syy sille, ettei tällaisia tuotantoja ole ryhdytty tekemään.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa kartoitettiin burleskitapahtuman tuottamisen vaiheet, haastateltiin pitkään tapahtumia tuottaneita kentän toimijoita ja selvitettiin, millaisiin vaihtoehtoisiin tuotantoihin alalla siirryttiin aikana, jolloin yleisötapahtumia ei voinut järjestää. Poikkeusolosuhteiden aikana ratkaisuksi kehitettiin erilaisia virtuaalitapahtumia, joiden tuotantovaiheita ja toimivuutta burleskin kontekstissa arvioitiin haastatteluvastausten pohjalta. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu sähköpostihaastattelu, ja haastattelumateriaali analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksesta käy ilmi, että burleskin osalta virtuaalitapahtumat eivät ole toistaiseksi löytäneet muotoa, joka tuottajien näkökulmasta puoltaisi yksinomaan virtuaalitapahtumien tuottamista jatkossa. Virtuaalisen elementin yhdistäminen osaksi yleisötapahtumia suorina lähetyksinä kuitenkin nähtiin yhtenä mahdollisuutena tulevissa tuotannoissa. Tutkimus osoittaa, että tarvittava laadullinen osaaminen toimijoiden taloudelliset rajoitteet huomioiden on toistaiseksi yksi keskeisin syy sille, ettei tällaisia tuotantoja ole ryhdytty tekemään.