Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulupihojen kasvillisuus ja muut luontoelementit oppimisen, liikkumisen ja luontokosketuksen tukena: suositukset kasvillisuuden käyttöön alakoulujen pihoilla

Åstrand, Sari (2023)

 
Avaa tiedosto
Astrand_Sari.pdf (28.92Mt)
Lataukset: 


Åstrand, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722402
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kasvillisuus ja muut luontoelementit koulujen piha-alueilla toimivat osana lasten leikeissä ja oppimisessa ja kuinka lasten luontokosketusta voidaan lisätä näiden avulla. Työn tavoitteena oli saada myös tietoa kasvillisuuden kestävyydestä oppimisympäristöissä. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, lasten välituntileikkien sekä kasvillisuuden havainnointia ja kirjallisuuteen perehtymistä.

Olen aikaisemmalta ammatiltani lastenpsykiatri. Lääkärinä ja lastenpsykiatrina olen kiinnostunut luonnon hyvinvointivaikutuksista ja siitä, kuinka lasten psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen voidaan vaikuttaa positiivisesti taitavalla oppimisympäristöjen suunnittelulla.

Tämän tutkimuksen perusteella todettiin kasvillisuuden ja muiden luontoelementtien tukevan lasten oppimista, leikkejä ja liikkumista. Varsinkin koulun välituntialueella oleva metsäalue lisää eri-ikäisten lasten luontokosketusta toimien leikki- ja liikkumisympäristönä. Erityisesti nuorimmat oppilaat vaikuttavat hyötyvän leikeissään pihan irtonaisista luontoelementeistä, kuten oksista, puuhakkeesta, havuista, kävyistä ja lehdistä. Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyössä esitetään suositus kasvillisuuden käytöstä Etelä-Suomen alakoulujen pihoilla. Tavoitteena on tukea kasvillisuuden ja muiden luontoelementtien avulla lasten leikkiä, oppimista, liikkumista ja luontokosketusta.

Opinnäytetyön tilaajana toimii Nomaji maisema-arkkitehdit, joka on ekologiseen suunnitteluun perehtynyt maisema-arkkitehtitoimisto Helsingissä. Heillä on vankka kokemus myös oppimisympäristöjen suunnittelusta.
 
This practice-based thesis aimed to examine what kind of role vegetation and other natural elements in school playgrounds play in children's playing and learning, and how children's contact with nature can be increased through the use of vegetation in the playgrounds. The aim of the thesis was also to gain insight into the sustainability of vegetation in a learning environment. The research methods used were thematic interviews, observation of children's play and literature review. The author of this thesis is a former child psychiatrist. As a doctor, the author is interested in the health benefits of nature, and the role of natural elements in learning environments in supporting children’s mental and physical health.

This research suggested that vegetation and other natural elements can support children's learning, play and movement. In particular, the wooded area in the school playground contributes to children of different ages by allowing them to being in contact with nature and providing them an environment for play and movement. Especially the youngest pupils seem to benefit from the loose natural elements in the yard, such as branches, wood chips, conifers, cones and leaves, which support their social and imaginative play. Based on the results of the research, the thesis proposes a recommendation for the use of vegetation in elementary schoolyards in southern Finland. The aim of the recommendation is to promote the use of vegetation and other natural elements to support children's play, learning, movement, and contact with nature.

The thesis was commissioned by Nomaji Landscape Architects, a landscape architect agency in Helsinki, specializing in ecological design. They also have a solid experience in the field of landscape design for learning environments.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste