Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilu startup-yrityksessä

Simontaival, Niklas (2023)

Avaa tiedosto
Simontaival_Niklas.pdf (786.8Kt)
Lataukset: 


Simontaival, Niklas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722487
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu on tärkeässä roolissa, kun mietitään yrityksen palvelun kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi. Tässä työssä tutustutaan palvelumuotoilun keinoihin teoriatiedon, asiantuntijahaastattelun sekä käyttäjähaastatteluiden avulla. Saatuja tuloksia hyödynnetään toimeksiantajana toimivan startup-yrityksen arjessa ja pyritään kehittämään sen myyntiä, tuottoa ja tunnettuutta niiden avulla.

Toimeksiantajana toimii Go SportY Oy, jonka olen perustanut yhdessä ystäväni kanssa Tampereella vuonna 2019. Yrityksen tarkoituksena on yhdistää urheilupaikat, -tapahtumat ja ihmiset. Yritys on luonut mobiilisovelluksen, jonka avulla kuka tahansa voi löytää lähimmät urheilupaikat ja -tapahtumat, sekä motivoitua urheilemaan. Opinnäytetyön ongelmana on toimeksiantajan heikko tuntemus palvelumuotoilun hyödyntämisestä myynnin, tuoton ja tunnettuuden parantamisessa.

Työssä toteutettiin toimintatutkimus tutustumalla ensin palvelumuotoilun teoriaan, jonka jälkeen toteutettiin haastattelut. Teorian ja haastatteluiden pohjalta luotiin toimeksiantajalle kehittämissuunnitelma, jota se alkaa toteuttamaan syksyllä 2023.

Kirjallisuudesta ja aineistosta saatiin tietoa palvelumuotoilusta. Sen pohjalta oli luontevaa toteuttaa haastattelut. Asiantuntijahaastattelusta saatiin paljon tärkeää tietoa käytännön työelämästä sekä yksityiskohtaista tietoa toimeksiantajan kehittämissuunnitelmaa varten. Asiantuntija perehdytettiin ensin toimeksiantajan taustoihin, jotta hän pystyi tekemään analyysin yrityksen nykytilasta ja antamaan konkreettisia kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen. Käyttäjähaastatteluista saatin paljon hyvää tietoa nykyisiltä asiakkailta toimeksiantajan nykytilasta heidän näkökulmasta, sekä arvokkaita ideoita siitä, mihin suuntaan he haluavat palvelun kehittyvän. Opinnäytetyöongelmaan saatiin ratkaisun avaimet ja toimeksiantajalla on nyt loistavat edellytyksen kehittää palvelusta entistä parempi, tunnetumpi ja tuottoisampi palvelumuotoilun keinoja hyödyntämällä.
 
Service design plays an important role in developing a company’s service to become more customer oriented. This publication introduces the means of service design through theoretical knowledge, expert interviews and user interviews. The results obtained will be utilized in the daily operations of a startup company acting as a client. The target is to improve its sales, revenue and visibility.

The client is Go SportY Oy, which I founded together with my friend in Tampere in 2019. The company aims to bring together sports venues, events and people. The company has created a mobile application, which enables the user to find the sport venues and events that are located nearby. Also, the application encourages the user to start exercising. The problem addressed in this thesis is the client's limited knowledge of how to use service design to improve sales, revenue and visibility.

The publication was conducted as an action research by first studying the theory of service design, and then by interviewing. Based on the theory and interviews, a development plan was created for the client, which they will begin to implement in the fall of 2023.

Information on service design was obtained from literature and materials. Based on this, it was natural to conduct the interviews. The expert interview provided a lot of important information about practical work life as well as detailed information for the client's development plan. The expert was first introduced to the client's business background. After that the expert could analyze the company's current status and provide concrete development ideas for the future. The user interviews provided a lot of good information from current customers about the client's current state from their perspective, as well as valuable ideas about where they want the service to develop. The thesis study problem was addressed and now the client has excellent conditions for develop even better, well-known and more profitable service by utilizing service design methods.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste