Kulttuurituottaja eilen, tänään ja huomenna: kulttuurituotannon opetuksen kehitys suhteessa työelämän murrokseen
Katja, Siirtola (2023)
Katja, Siirtola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722383
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kulttuurituottajan ammatin kehitystä tarkastelemalla kulttuurituotantoa opettavien ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmia kolmelta eri vuosikymmeneltä. Tutkimuksessa perehdytään ammatin taustoihin ja työn murrokseen, sekä tutkitaan, miten murros näkyy kulttuurituottajan opetuksen kehittymisessä. Lopussa pohditaan, miltä ammatin tulevaisuus näyttää.
Tutkimus on tyypiltään pitkittäistutkimus, jota varten tein kvantiivisen sisältöanalyysin kulttuurituotantoa opettavien ammattikorkeakoulujen, Yrkehögskolan Arcadan, Metropolia, Humanistisen ammattikorkeakoulun sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun, opetussuunnitelmista vuosilta 2007, 2015 ja 2023. Analyysin tein luokittelemalla opetusjaksot niiden sisältöä kuvaaviin kategorioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurituottajan ammatti on monialaistunut entisestään, joka on opetussuunnitelmien suunnittelussa otettu huomioon. Koulutus on kehittynyt vastaamaan nykypäivän lisäksi myös tulevaisuuden tarpeita, ja työn murros on pyritty myös huomioimaan. Kulttuurituottajien tulevaisuus työelämässä näyttää entistä monipuolisemmalta, eikä nykyinen kehityssuunta osoita tekoälyn korvaavan kulttuurituottajia; pikemminkin tekoäly tulee toimimaan työkaluna ja avustajana heidän työssään.
Tutkimus on tyypiltään pitkittäistutkimus, jota varten tein kvantiivisen sisältöanalyysin kulttuurituotantoa opettavien ammattikorkeakoulujen, Yrkehögskolan Arcadan, Metropolia, Humanistisen ammattikorkeakoulun sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun, opetussuunnitelmista vuosilta 2007, 2015 ja 2023. Analyysin tein luokittelemalla opetusjaksot niiden sisältöä kuvaaviin kategorioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurituottajan ammatti on monialaistunut entisestään, joka on opetussuunnitelmien suunnittelussa otettu huomioon. Koulutus on kehittynyt vastaamaan nykypäivän lisäksi myös tulevaisuuden tarpeita, ja työn murros on pyritty myös huomioimaan. Kulttuurituottajien tulevaisuus työelämässä näyttää entistä monipuolisemmalta, eikä nykyinen kehityssuunta osoita tekoälyn korvaavan kulttuurituottajia; pikemminkin tekoäly tulee toimimaan työkaluna ja avustajana heidän työssään.