Nuorten kiinnostus kulttuuritapahtumia kohtaan: Case: Kultuurikahvila Viia
Vilmunen, Laura (2023)
Vilmunen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää seinäjokisten noin 15–18-vuotiaiden nuorten kulutustottumuksia ja mieltymyksiä kulttuurin kentältä. Työn toimeksiantajana toimi Kulttuurikahvila Viia. Työllä haluttiin saada kerättyä Viialle helposti hyödynnettävää tietoa, jota kahvila voi hyödyntää markkinoidessaan kulttuuritapahtumiaan myös nuorille.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen Google Forms -kyselylomaketta, jota jaettiin Seinäjoen lukion kautta nuorille. Kyselyn avulla selvitettiin nuorten kulutustottumuksia kulttuurin ja tapahtumien parista sekä heidän sosiaalisen median käyttötapojaan. Kyselylomake täytettiin vapaaehtoisesti ja anonyymisti. Lomakkeeseen vastasi yhteensä 75 nuorta.
Taustatutkimuksessa keskityttiin tämän hetken nuorisoon, eli Z-sukupolveen, ja selvitettiin, mitkä tekijät määrittelevät tätä kyseistä sukupolvea varsinkin kuluttajina ja kohderyhmänä markkinoinnille. Opinnäytetyön tutkimusosion, eli kyselylomakkeen, tulosten mukaan nuorille tapahtumissa käyminen on tärkeää, ja he kuluttavatkin kulttuuria varsin monipuolisesti. Seinäjoen tapahtumatarjonta ei kuitenkaan ole nuorista kovin kiinnostavaa, eivätkä he saa tarpeeksi tietoa etukäteen paikallisesta tapahtumatarjonnasta. Tutkimustuloksissa tuli myös selville nuorten taipumus turvautua vertaisarviointiin myös päättäessään osallistua tapahtumiin tai muuhun kulttuuritarjontaan, jolloin ystävien, perheen, koulun ja sosiaalisen median persoonien suositukset ovat vahvoja lähteitä eri suosituksille.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen Google Forms -kyselylomaketta, jota jaettiin Seinäjoen lukion kautta nuorille. Kyselyn avulla selvitettiin nuorten kulutustottumuksia kulttuurin ja tapahtumien parista sekä heidän sosiaalisen median käyttötapojaan. Kyselylomake täytettiin vapaaehtoisesti ja anonyymisti. Lomakkeeseen vastasi yhteensä 75 nuorta.
Taustatutkimuksessa keskityttiin tämän hetken nuorisoon, eli Z-sukupolveen, ja selvitettiin, mitkä tekijät määrittelevät tätä kyseistä sukupolvea varsinkin kuluttajina ja kohderyhmänä markkinoinnille. Opinnäytetyön tutkimusosion, eli kyselylomakkeen, tulosten mukaan nuorille tapahtumissa käyminen on tärkeää, ja he kuluttavatkin kulttuuria varsin monipuolisesti. Seinäjoen tapahtumatarjonta ei kuitenkaan ole nuorista kovin kiinnostavaa, eivätkä he saa tarpeeksi tietoa etukäteen paikallisesta tapahtumatarjonnasta. Tutkimustuloksissa tuli myös selville nuorten taipumus turvautua vertaisarviointiin myös päättäessään osallistua tapahtumiin tai muuhun kulttuuritarjontaan, jolloin ystävien, perheen, koulun ja sosiaalisen median persoonien suositukset ovat vahvoja lähteitä eri suosituksille.