SM Pohjanmaa Rallin katsojien asiakaskokemuksen kehittäminen kyselytutkimuksen avulla
Turigin, Roope (2023)
Turigin, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää SM Pohjanmaa Rallin katsojakunnan kulutuskäyttäytymistä rallin aikana, jotta rallin järjestäjäorganisaatio (Pohjanmaa Ralli ry) pystyy tulevaisuudessa ohjaamaan resursseja ja osaamista rallin ja sen palveluiden kehittämiseen ja näin parantamaan asiakaskokemusta Pohjanmaa Rallissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjanmaa Ralli ry. Työn alkuperäisenä ideana oli selvittää ainoastaan rallin taloudellista vaikuttavuutta koko maakunnan (Etelä-Pohjanmaa) alueella, mutta tämä todettiin liian haastavaksi selvittää ja tutkia. Aihe tiivistettiin katsojakunnan monipuoliseen tutkimiseen, jonka todettiin palvelevan rallin kehittymistä paremmin.
Aiheen selvittämiseksi päätettiin toteuttaa kvantitatiivista menetelmää mukaileva kysely, jonka avulla saadaan paljon vastaajia ja näin mahdollisimman suuri otanta. Kysely toteutettiin Webropol alustaa käyttäen ja sitä jaettiin SM Pohjanmaa Rallin sosiaalisen median kanavissa (Facebook ja Instagram), joilla oli kyseisellä hetkellä yhteensä noin 4000 seuraajaa. Kysely oli avoinna aikavälillä 14.3.2023–2.4.2023.
Kyselyyn vastasi yhteensä 231 henkilöä ympäri Suomea, joten otanta on riittävän suuri, jotta määrällisen tutkimuksen tulosta voidaan pitää relevanttina ja tutkimuskelpoisena. Kyselyn tuloksissa oli hajontaa toisissa kysymyksissä enemmän kuin toisissa ja muutamien kysymysten validiteettiin liittyvistä ongelmista huolimatta kyselyn tuloksia voidaan pitää luotettavina. Kaiken kaikkiaan toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä ja erityisesti kyselyn tuloksista tärkeää tietoa rallin yleisöstä rallitapahtuman kehittämiseksi ja parantamiseksi. Kyselyn tulosten perusteella luotiin myös asiakaspersoona tyypillisestä SM Pohjanmaa Rallin katsojasta, jonka avulla voidaan selkeämmin hahmottaa rallikävijöitä asiakkaina ja määrittää heille sopivia palveluita.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjanmaa Ralli ry. Työn alkuperäisenä ideana oli selvittää ainoastaan rallin taloudellista vaikuttavuutta koko maakunnan (Etelä-Pohjanmaa) alueella, mutta tämä todettiin liian haastavaksi selvittää ja tutkia. Aihe tiivistettiin katsojakunnan monipuoliseen tutkimiseen, jonka todettiin palvelevan rallin kehittymistä paremmin.
Aiheen selvittämiseksi päätettiin toteuttaa kvantitatiivista menetelmää mukaileva kysely, jonka avulla saadaan paljon vastaajia ja näin mahdollisimman suuri otanta. Kysely toteutettiin Webropol alustaa käyttäen ja sitä jaettiin SM Pohjanmaa Rallin sosiaalisen median kanavissa (Facebook ja Instagram), joilla oli kyseisellä hetkellä yhteensä noin 4000 seuraajaa. Kysely oli avoinna aikavälillä 14.3.2023–2.4.2023.
Kyselyyn vastasi yhteensä 231 henkilöä ympäri Suomea, joten otanta on riittävän suuri, jotta määrällisen tutkimuksen tulosta voidaan pitää relevanttina ja tutkimuskelpoisena. Kyselyn tuloksissa oli hajontaa toisissa kysymyksissä enemmän kuin toisissa ja muutamien kysymysten validiteettiin liittyvistä ongelmista huolimatta kyselyn tuloksia voidaan pitää luotettavina. Kaiken kaikkiaan toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä ja erityisesti kyselyn tuloksista tärkeää tietoa rallin yleisöstä rallitapahtuman kehittämiseksi ja parantamiseksi. Kyselyn tulosten perusteella luotiin myös asiakaspersoona tyypillisestä SM Pohjanmaa Rallin katsojasta, jonka avulla voidaan selkeämmin hahmottaa rallikävijöitä asiakkaina ja määrittää heille sopivia palveluita.