Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstön kokemus muutoksessa ja henkilöstön kokemuksen johtaminen: Case Yritys H

Ekqvist, Niko (2023)

 
Avaa tiedosto
Ekqvist_Niko.pdf (873.8Kt)
Lataukset: 


Ekqvist, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722701
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Yrityksen H fuusiota, jossa kahdesta yhtiöstä on muodostettu uusi yhtiö ja fuusion vaikutuksia henkilöstön kokemukseen muutoksen aikana. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten muutos on onnistunut henkilötön näkökulmasta ja miten henkilöstön kokemusta voidaan johtaa paremmin tulevaisuudessa. Tutkimuksen painotus on henkilöstön kokemuksessa ja sen johtamisessa.

Tutkimuksen menetelmänä on teemahaastattelu, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä, jossa tutkittavaa ilmiötä lähestytään aihealueisiin tai teemoihin jaettujen kysymysten avulla. Teemahaastattelussa pyritään ymmärtämään tutkittavan ilmiön monimuotoisuutta ja syvyyttä, sekä selvittämään, miten ihmiset kokevat ja tulkitsevat kyseistä ilmiötä. Tutkimuksessa käytetään siis teemahaastattelua menetelmänä, jotta saadaan kattavaa tietoa tutkittavasta ilmiöstä.

Viestinnän osalta tutkimuksessa havaittiin, että heikko viestintä ja puutteellinen tiedonkulku aiheuttavat epävarmuutta ja lisäävät henkilöstön stressiä muutostilanteessa. Lisäksi huomattiin, että suullinen viestintä johdon ja henkilöstön välillä on tärkeää luottamuksen rakentamisessa. Tutkimuksen perusteella suositellaan panostamaan avoimeen ja suunnitelmalliseen viestintään, jossa henkilöstöllä on riittävästi kanavia viestiä johdon suuntaan. Tämä auttaa vähentämään epävarmuutta ja lisäämään henkilöstön luottamusta organisaatioon muutoksen aikana.

Aineistossa havaittiin myös, että fuusiossa muodostuneessa uudessa yrityksessä oli vielä paljon työtä tehtävänä integraation tasolla, ja että työntekijöiden yhteistyö ja tutustuminen toisiinsa oli tärkeää samaistumisen kannalta. Toimintojen yhtenäistäminen oli myös yksi tekijä, joka haittasi samaistumista, sillä eri yhtiöiden toimintojen yhtenäistäminen vaati vielä työtä.

Työntekijät, jotka kokevat saaneensa riittävästi tietoa, ovat selvästi tyytyväisempiä muutokseen kuin ne, joiden tiedontarpeet eivät ole täyttyneet. Suurin yksittäinen haaste, joka nousi esiin, oli viestintään liittyvät ongelmat, jotka aiheuttivat eniten epävarmuutta.
 
This thesis investigates the merger of Company H, where two companies have merged to form a new company, and the impact of the merger on employee experience during the transition. The aim of the research is to understand how the change has succeeded from the employees' perspective and how employee experience can be better managed in the future. The emphasis of the research is on employee experience and its management.

The research methodology is a thematic interview, which is a qualitative research method that approaches the studied phenomenon through questions divided into topics or themes. Thematic interviews aim to understand the diversity and depth of the phenomenon being studied, as well as to determine how people experience and interpret it. Therefore, thematic interviews are used as the research method to obtain comprehensive information about the phenomenon being studied.

In terms of communication, the research found that weak communication and inadequate information flow cause uncertainty and increase employee stress during the change process. Additionally, it was noticed that oral communication between management and employees is important for building trust. Based on the research, it is recommended to invest in open and systematic communication, where employees have sufficient channels to communicate with management. This helps to reduce uncertainty and increase employee trust in the organization during the change process.

The material also revealed that there was still a lot of work to be done at the integration level in the newly formed company after the merger, and that employee cooperation and getting to know each other were important for the sake of familiarity. The standardization of operations was also one factor that hindered familiarity, as the standardization of operations between different companies still required work.

Employees who feel they have received sufficient information are clearly more satisfied with the change than those whose information needs have not been met. The biggest single challenge that emerged was communication-related problems, which caused the most uncertainty.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste