WOM- ja eWOM-viestinnän vaikutus kuluttajan kryptovaluutan osto-päätökseen
Grandén, Kim (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722602
Tiivistelmä
Viime vuosina kryptovaluutat ovat yleistyneet maailmanlaajuisesti, mikä on mullistanut tavan, jolla hahmotamme rahaliikennettä. Kuitenkin harva ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja kompleksisuuden, ja siksi markkinoita kohtaan kohdistuu paljon spekulaatiota ja epävarmuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää minkälainen rooli eWOM (electronic word of mouth) ja WOM (word of mouth) viestinnällä on yksilön kryptovaluutan ostopäätöksessä. Tutkimuksessa ostopäätöksellä tarkoitetaan päätöstä sijoittaa, tai olla sijoittamatta.
Tietoperustassa syvennytään eWOM ja WOM viestinnän teoriaan, sekä niistä aikaisempiin tehtyihin tutkimuksiin. Tietoperustassa kerrotaan kryptovaluutoille ja niiden markkinoille oleellisim pia toimintamekanismeja.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Webropol kyselysovelluksen avulla. Tämän jälkeen analysoitiin tutkimustuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyössä havaittiin, että eWOM-viestinnän kokonaisvaikutus ostopäätöksiin on suurempi kuin WOMin. Kuitenkin myönteisen ostopäätöksen tehneiden keskuudessa havainnoitiin WOMin ja eWOMin merkitys lähes yhtä tärkeänä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää minkälainen rooli eWOM (electronic word of mouth) ja WOM (word of mouth) viestinnällä on yksilön kryptovaluutan ostopäätöksessä. Tutkimuksessa ostopäätöksellä tarkoitetaan päätöstä sijoittaa, tai olla sijoittamatta.
Tietoperustassa syvennytään eWOM ja WOM viestinnän teoriaan, sekä niistä aikaisempiin tehtyihin tutkimuksiin. Tietoperustassa kerrotaan kryptovaluutoille ja niiden markkinoille oleellisim pia toimintamekanismeja.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Webropol kyselysovelluksen avulla. Tämän jälkeen analysoitiin tutkimustuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyössä havaittiin, että eWOM-viestinnän kokonaisvaikutus ostopäätöksiin on suurempi kuin WOMin. Kuitenkin myönteisen ostopäätöksen tehneiden keskuudessa havainnoitiin WOMin ja eWOMin merkitys lähes yhtä tärkeänä.