Seksuaalikasvatusopas 5.-6.-luokkalaisille
Rantala, Riia; Rytkönen, Ville (2023)
Rantala, Riia
Rytkönen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli seksuaalikasvatusopas 5.–6. luokkalaisille. Toimeksiantajana toimi Seinäjoen kouluterveydenhuolto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ja laajentaa tietämystä lasten seksuaalikasvatuksesta sekä tukea lapsen minäkuvan muodostumista. Tavoitteena oli koota opinnäytetyön pohjalta seksuaalikasvatusopas työvälineeksi kouluterveydenhuollon ja lasten vanhempien käyttöön. Työstä rajattiin pois se, kuinka ottaa puheeksi lapsen kanssa porno tai aikuisviihdesivujen aiheet, mikäli lapsi olisi nähnyt kyseistä materiaalia.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käsitellään lasten seksuaaliterveyteen liittyviä aiheita, kuten minäkuvan muodostumista, sukupuoli- ja seksuaalisen suuntautumisen termejä, seksuaaliterveyden vaikutusta lasten mielenterveyteen, turvataitoja ja median vaikutusta minäkuvan muodostumiseen. Opinnäytetyötä ja opaslehteä rakennettaessa etsittiin vastauksia kysymyksiin: Kuinka tukea lasten seksuaalikasvatusta ja itsensä hyväksymistä? Kuinka tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä oppaan avulla? Näitä kysymyksiä käytettiin hyväksi koottaessa opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Teoriatiedosta nostettiin esille tärkeimmät ja oleellisimmat aiheet, joista koostettiin informatiivinen opaslehti kouluterveydenhuollon käyttöön.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa informatiivinen opaslehti. Opaslehteen pyrittiin kirjoittamaan tekstiasu sellaiseen muotoon, jota 5.-6.-luokkalainen lapsi ymmärtäisi. Se päätettiin myös kuvittaa, jotta myös opaslehden ulkoasu miellyttäisi lasta. Lopputuloksena oli informatiivinen ja esteettisen värikäs opaslehti lapsille, johon Seinäjoen kouluterveydenhoitajat olivat tyytyväisiä. Työtä tehdessä huomioitiin, kuinka vähän kouluissa opetetaan lapsille seksuaali- ja sukupuolitermien laajuutta ja aiheita. Toivomme, että opinnäytetyömme auttaisi juuri niitä lapsia, jotka kamppailevat näiden aihealueiden parissa. Toivomme heidän myös oppivan, että on täysin hyväksyttävää olla juuri se, mitä kokee olevansa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä käsitellään lasten seksuaaliterveyteen liittyviä aiheita, kuten minäkuvan muodostumista, sukupuoli- ja seksuaalisen suuntautumisen termejä, seksuaaliterveyden vaikutusta lasten mielenterveyteen, turvataitoja ja median vaikutusta minäkuvan muodostumiseen. Opinnäytetyötä ja opaslehteä rakennettaessa etsittiin vastauksia kysymyksiin: Kuinka tukea lasten seksuaalikasvatusta ja itsensä hyväksymistä? Kuinka tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä oppaan avulla? Näitä kysymyksiä käytettiin hyväksi koottaessa opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Teoriatiedosta nostettiin esille tärkeimmät ja oleellisimmat aiheet, joista koostettiin informatiivinen opaslehti kouluterveydenhuollon käyttöön.
Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa informatiivinen opaslehti. Opaslehteen pyrittiin kirjoittamaan tekstiasu sellaiseen muotoon, jota 5.-6.-luokkalainen lapsi ymmärtäisi. Se päätettiin myös kuvittaa, jotta myös opaslehden ulkoasu miellyttäisi lasta. Lopputuloksena oli informatiivinen ja esteettisen värikäs opaslehti lapsille, johon Seinäjoen kouluterveydenhoitajat olivat tyytyväisiä. Työtä tehdessä huomioitiin, kuinka vähän kouluissa opetetaan lapsille seksuaali- ja sukupuolitermien laajuutta ja aiheita. Toivomme, että opinnäytetyömme auttaisi juuri niitä lapsia, jotka kamppailevat näiden aihealueiden parissa. Toivomme heidän myös oppivan, että on täysin hyväksyttävää olla juuri se, mitä kokee olevansa.