Mielenterveyshäiriötä sairastavan lapsen kohtaaminen hoitotyössä
Anjala, Jessica; Kangas, Henna (2023)
Anjala, Jessica
Kangas, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722709
Tiivistelmä
Mielenterveys on iso osa terveyttä ja se on yksi kulmakivi hyvinvoinnille. Lasten mielenterveydenhoidossa käytetään ensisijaisesti psykososiaalisia hoitoja. Lääkehoito otetaan käyttöön, jos psykososiaaliset hoidot eivät tehoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua ja tarkastella mielenterveyshäiriöisen lapsen kohtaamista hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda lisää tietoa lasten eri mielenterveyshäiriöistä, vähentää ennakkoluuloja sekä leimaantumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksia kerättiin kevään 2023 aikana. Opinnäytetyössä vertailtiin eri aineistoja, analysoitiin tietoa sekä tulkittiin laajasti tutkimustuloksia.
Tuloksien perusteella on tärkeää huomioida se, että lapsi kokee olonsa turvalliseksi ja kuulluksi sekä ymmärretyksi kohtaamisissa hoitajan kanssa. Hoitajalla tulee olla hyvä tietotaito, miten lapsi kohdataan ja taito asettua niin sanotusti lapsen tasolle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua ja tarkastella mielenterveyshäiriöisen lapsen kohtaamista hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda lisää tietoa lasten eri mielenterveyshäiriöistä, vähentää ennakkoluuloja sekä leimaantumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksia kerättiin kevään 2023 aikana. Opinnäytetyössä vertailtiin eri aineistoja, analysoitiin tietoa sekä tulkittiin laajasti tutkimustuloksia.
Tuloksien perusteella on tärkeää huomioida se, että lapsi kokee olonsa turvalliseksi ja kuulluksi sekä ymmärretyksi kohtaamisissa hoitajan kanssa. Hoitajalla tulee olla hyvä tietotaito, miten lapsi kohdataan ja taito asettua niin sanotusti lapsen tasolle.