Kyselytutkimus Kiertokaaren uusista toiminnoista: kierrätyskeskus Likke, kierrätyskauppa Mini-Likke ja poistotekstiili
Kelja, Sirpa (2023)
Kelja, Sirpa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Oulun Kiertokaaren uusien toimintojen, kierrätyskeskus Liken, kierrätyskauppa Mini-Liken ja poistotekstiilien kehittämistä varten kyselytutkimusta hyödyntäen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kiertokaari Oy.
Tietoperustana käytettiin kestävän kehityksen ja kiertotalouden käsitteellistä pohjaa. Kiertokaari ja sen uudet toiminnot operoivat kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden alueilla. Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen voisi olla asiakkaiden toiveiden mukainen tulevaisuuden kierrätyskeskus Likke, ja miten se voi toimia kiertotalouden osa-alueet kattavasti huomioon ottavana kiertotalouskeskuksena. Toimintaan integroituvat vahvasti myös kierrätyskauppa Mini-Likke ja poistotekstiili.
Tavoitteena oli lisätä asukkaiden kestävän elämän mahdollisuuksia, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia kiertotalouspalveluilla. Kiertokaaren strategiana on ottaa asiakkaat mukaan toimintojen ja palveluiden suunnitteluun, ja kyselytutkimuksen avulla Kiertokaaren alueen asukkaat pääsivät mukaan vaikuttamaan.
Opinnäytetyön aineistoina käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia aineistoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön aineistoina käytettiin kierrätyskeskusten benchmarkingia eli vertailuanalyysia sisältäen sähköpostikyselyn kolmeen isoon kaupunkialueella toimivaan kierrätyskeskukseen, kierrätyskeskusten verkkokauppojen benchmarkingia, Kiertokaaren henkilökunnan ideointityöpajaa ja Kiertokaaren alueen asukkaille suunnattu kyselytutkimusta. Prosessin aikana kehittämistyön kohteeksi rajautuivat kierrätyskeskuksen kehittäminen ja kierrätyskeskuksen toiminnoista erityisesti verkkokauppa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Kiertokaarelle ehdotuksia uusien toimintojen (kierrätyskeskus Likke, poistotekstiili ja kierrätyskauppa Mini-Likke) kehittämiseksi. Ehdotuksista nousivat vahvimmin esiin kierrätyskeskuksen ja kierrätyskaupan saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä, verkkokaupan kierrätyspahvilaatikot sekä lahjoitustavaroiden keräysboksit ja poistotekstiilin kierrätyspisteiden määrän lisääminen.
Nuoria ei tavoitettu kyselytutkimuksen vastaajiksi.
Tulevaisuudessa kierrätyskeskus voisi tehdä oppilaitosyhteistyötä esimerkiksi nuorten liiketalouden opiskelijoiden kanssa eli he voisivat suunnitella markkinointikampanjoita nuorille opiskeluprojekteina tai opinnäytetyönä.
Tietoperustana käytettiin kestävän kehityksen ja kiertotalouden käsitteellistä pohjaa. Kiertokaari ja sen uudet toiminnot operoivat kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden alueilla. Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen voisi olla asiakkaiden toiveiden mukainen tulevaisuuden kierrätyskeskus Likke, ja miten se voi toimia kiertotalouden osa-alueet kattavasti huomioon ottavana kiertotalouskeskuksena. Toimintaan integroituvat vahvasti myös kierrätyskauppa Mini-Likke ja poistotekstiili.
Tavoitteena oli lisätä asukkaiden kestävän elämän mahdollisuuksia, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia kiertotalouspalveluilla. Kiertokaaren strategiana on ottaa asiakkaat mukaan toimintojen ja palveluiden suunnitteluun, ja kyselytutkimuksen avulla Kiertokaaren alueen asukkaat pääsivät mukaan vaikuttamaan.
Opinnäytetyön aineistoina käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia aineistoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön aineistoina käytettiin kierrätyskeskusten benchmarkingia eli vertailuanalyysia sisältäen sähköpostikyselyn kolmeen isoon kaupunkialueella toimivaan kierrätyskeskukseen, kierrätyskeskusten verkkokauppojen benchmarkingia, Kiertokaaren henkilökunnan ideointityöpajaa ja Kiertokaaren alueen asukkaille suunnattu kyselytutkimusta. Prosessin aikana kehittämistyön kohteeksi rajautuivat kierrätyskeskuksen kehittäminen ja kierrätyskeskuksen toiminnoista erityisesti verkkokauppa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Kiertokaarelle ehdotuksia uusien toimintojen (kierrätyskeskus Likke, poistotekstiili ja kierrätyskauppa Mini-Likke) kehittämiseksi. Ehdotuksista nousivat vahvimmin esiin kierrätyskeskuksen ja kierrätyskaupan saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä, verkkokaupan kierrätyspahvilaatikot sekä lahjoitustavaroiden keräysboksit ja poistotekstiilin kierrätyspisteiden määrän lisääminen.
Nuoria ei tavoitettu kyselytutkimuksen vastaajiksi.
Tulevaisuudessa kierrätyskeskus voisi tehdä oppilaitosyhteistyötä esimerkiksi nuorten liiketalouden opiskelijoiden kanssa eli he voisivat suunnitella markkinointikampanjoita nuorille opiskeluprojekteina tai opinnäytetyönä.