Keliohjauksen perusteet Tampereen tieliikennekeskuksen toiminta-alueella
Anttonen, Juho (2023)
Anttonen, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tampereen tieliikennekeskuksen toiminta-alueen keliohjausta ja sen toimintaperiaatteita operaattoreiden näkökulmasta, ohjauspolitiikkojen yhteneväisyyttä sekä ohjausehdotusten luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta yleisesti. Yhtenä koulutuksellisena tavoitteena oli yhtenäistää keliohjausehdotusten käsittelyä operaattoreiden kesken ilmenevien tarpeiden mukaan sekä kartoittaa mahdollisia puutteita koulutuksessa, käytössä olevissa järjestelmissä tai toimintatavoissa.
Tieliikennekeskuksissa suoritettava keliohjaus perustuu tiesääasemilta saataviin havaintoihin, jotka keruujärjestelmä kerää yhteen. Havainnoista muodostetaan ohjauspolitiikan mukaisia ohjausehdotuksia ohjausjärjestelmiin, jotka siirtyvät automaattisesti tai liikenneoperaattoreiden käsittelyn kautta tienvarsilaitteissa näkyviksi nopeusrajoituksiksi ja tiedotusopasteiden viesteiksi. Nykyisessä keliohjauksessa haasteita aiheuttaa erityisesti ohjausehdotusten viive, joka näkyy käytännössä myöhästyneinä toimenpiteinä varsinkin nopeiden kelimuutosten kohdalla.
Opinnäytetyössä selvitettiin keliohjausehdotusten käsittelyn periaatteita ja ohjausehdotusten hyväksyntään vaikuttaneita tekijöitä sekä vertailtiin keliohjausehdotusten ja toteutuneiden ohjausten suhdetta. Samalla tutkittiin ohjausehdotusten luotettavuutta sekä mahdollisuuksia parantaa keliohjausta ja reagoida nopeammin muuttuneisiin olosuhteisiin.
Tuloksissa kuvataan käsiteltyä keliohjausdataa määritellyltä ajanjaksolta case-alueittain, sen seurauksena suoritettuja toimenpiteitä ja haastattelujen pohjalta kerättyä dataa operaattoreiden ohjauspäätöksiin vaikuttaneista tekijöistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta operaattoreiden olevan harjaantuneita keliehdotusten käsittelyssä sekä tunnistavan virheelliset ohjausehdotukset oikeellisista. Operaattorit varmistavat järjestelmän tarjoamat ehdotukset useista lähteistä ja menettelevät hyvin ja yhtenäisesti määriteltyjen toimintatapojen mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tunnistettiin myös mahdollisia tulevaisuuden kehityskohteita.
Työn tilaajana toimi Fintraffic Tie Oy, joka on osa Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:tä. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt tilaajan palveluksessa liikenneoperaattorina vuodesta 2020 alkaen. The objective of this thesis was to investigate the operational principles of weather-based traffic control within the Traffic Management Center Tampere area of operations from the perspective of traffic operators, the consistency of control policies, and the reliability and usability of control proposals in general. One of the educational goals was to unify the processing of weather-based control proposals among operators, if needed, and to map out possible deficiencies in training, systems in use or operating methods.
The weather-based traffic control carried out by road traffic management centers is based on observations from road weather stations. Based on these observations, control proposals are created for the control systems in accordance with the control policy. Control proposals are then transferred automatically or through traffic operators’ manual processing to be displayed on roadside devices as speed limits and messages. The delay of control proposals creates challenges for weather-based traffic control, especially in the case of rapid weather changes, which is reflected in practice as late measures.
This thesis explores the principles of weather-based control proposals and the factors that influenced their approval. The acceptance ratio between received weather-based control proposals and executed control commands are also compared. The reliability of control proposals and the possibilities of improving weather-based traffic control and reaction times in changing weather conditions were also investigated.
The results describe the weather-based traffic control data from the defined time periods by case areas and the following control actions executed. Interview data about the factors influencing the control decisions of the operators was also collected.
The main conclusions are that the operators are experienced in handling weather-based control proposals and recognize incorrect control proposals from correct ones. The operators verify the proposals offered by the system from several sources and proceed well and uniformly according to the defined operating procedures. During the research process of this thesis, possible future development goals were also identified.
The commissioner of this thesis was Fintraffic Road Ltd, part of the Traffic Management Company Fintraffic Ltd. The author of this thesis has worked as a traffic operator since 2020.
Tieliikennekeskuksissa suoritettava keliohjaus perustuu tiesääasemilta saataviin havaintoihin, jotka keruujärjestelmä kerää yhteen. Havainnoista muodostetaan ohjauspolitiikan mukaisia ohjausehdotuksia ohjausjärjestelmiin, jotka siirtyvät automaattisesti tai liikenneoperaattoreiden käsittelyn kautta tienvarsilaitteissa näkyviksi nopeusrajoituksiksi ja tiedotusopasteiden viesteiksi. Nykyisessä keliohjauksessa haasteita aiheuttaa erityisesti ohjausehdotusten viive, joka näkyy käytännössä myöhästyneinä toimenpiteinä varsinkin nopeiden kelimuutosten kohdalla.
Opinnäytetyössä selvitettiin keliohjausehdotusten käsittelyn periaatteita ja ohjausehdotusten hyväksyntään vaikuttaneita tekijöitä sekä vertailtiin keliohjausehdotusten ja toteutuneiden ohjausten suhdetta. Samalla tutkittiin ohjausehdotusten luotettavuutta sekä mahdollisuuksia parantaa keliohjausta ja reagoida nopeammin muuttuneisiin olosuhteisiin.
Tuloksissa kuvataan käsiteltyä keliohjausdataa määritellyltä ajanjaksolta case-alueittain, sen seurauksena suoritettuja toimenpiteitä ja haastattelujen pohjalta kerättyä dataa operaattoreiden ohjauspäätöksiin vaikuttaneista tekijöistä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta operaattoreiden olevan harjaantuneita keliehdotusten käsittelyssä sekä tunnistavan virheelliset ohjausehdotukset oikeellisista. Operaattorit varmistavat järjestelmän tarjoamat ehdotukset useista lähteistä ja menettelevät hyvin ja yhtenäisesti määriteltyjen toimintatapojen mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimusprosessin aikana tunnistettiin myös mahdollisia tulevaisuuden kehityskohteita.
Työn tilaajana toimi Fintraffic Tie Oy, joka on osa Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:tä. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt tilaajan palveluksessa liikenneoperaattorina vuodesta 2020 alkaen.
The weather-based traffic control carried out by road traffic management centers is based on observations from road weather stations. Based on these observations, control proposals are created for the control systems in accordance with the control policy. Control proposals are then transferred automatically or through traffic operators’ manual processing to be displayed on roadside devices as speed limits and messages. The delay of control proposals creates challenges for weather-based traffic control, especially in the case of rapid weather changes, which is reflected in practice as late measures.
This thesis explores the principles of weather-based control proposals and the factors that influenced their approval. The acceptance ratio between received weather-based control proposals and executed control commands are also compared. The reliability of control proposals and the possibilities of improving weather-based traffic control and reaction times in changing weather conditions were also investigated.
The results describe the weather-based traffic control data from the defined time periods by case areas and the following control actions executed. Interview data about the factors influencing the control decisions of the operators was also collected.
The main conclusions are that the operators are experienced in handling weather-based control proposals and recognize incorrect control proposals from correct ones. The operators verify the proposals offered by the system from several sources and proceed well and uniformly according to the defined operating procedures. During the research process of this thesis, possible future development goals were also identified.
The commissioner of this thesis was Fintraffic Road Ltd, part of the Traffic Management Company Fintraffic Ltd. The author of this thesis has worked as a traffic operator since 2020.