Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen leikin avulla
Helenius, Ottilia (2023)
Helenius, Ottilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten leikkiä voidaan hyödyntää, kun valmistellaan lapsipotilasta toimenpiteeseen. Tavoitteena oli myös nostaa esille leikin vaikutuksia toimenpiteen sujumiseen ja lapsen kokemukseen toimenpiteestä. Tarkoituksena oli tuottaa tutkittua kattavasti kuvattua tietoa aiheesta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin saadaan tutkittuun tietoon pohjautuva, kattava kuvaus leikin merkityksestä osana lapsipotilaan toimenpidettä.
Tiedonhakua toteutettiin luotettavista tietokannoista, jotka olivat Medic, Pud-med, ja CHINAL. Alkuperäisiä tutkimuksia valikoitui viisi kappaletta, joista kaikki olivat englanninkielisiä. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisena sisällönanalyysinä. Luokittelusta muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat hoitosuhteen muodostumisen edistäminen, kommunikoinnin edistäminen ja hoidon laadun parantuminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että leikkiä ei käytetty toimenpiteeseen valmistelussa paljoa ja leikin merkitys valmisteltaessa toimenpiteen ei ollut hoitohenkilökunnan tiedossa. Lapset, joita valmisteltiin toimenpiteeseen leikin avulla, kokivat vähemmän ahdistuneisuutta, olivat yhteistyökykyisempiä ja heillä oli parempi suhde hoitajaan. Lapset, jotka eivät saanut leikkihetkeä ennen toimenpidettä, kokivat enemmän ahdistusta ja olivat vähemmän halukkaita yhteistyöhön.
Johtopäätöksinä voidaan todeta lasten hyötyvän leikistä valmisteltaessa toimenpiteeseen. Leikkiä tulisi käyttää enemmän toimenpiteisiin valmisteltaessa. Hoitohenkilökunnan tietämys leikin merkityksestä valmisteltaessa toimenpiteeseen on heikko. Osa hoitajista koki leikin haastavaksi, sillä se oli heille vierasta. Hoitajat olivat kuitenkin innokkaita ja myötämielisiä käyttämään leikkiä valmisteltaessa toimenpiteeseen, sillä he huomasivat positiiviset vaikutukset, joita leikillä oli toimenpidettä suorittaessa. Hoitohenkilökunta tarvitsisi lisää koulutus-ta erilaisista leikin keinoista, joilla voi valmistaa lasta toimenpiteeseen.
Asiasanat: Lapset, terapeuttinen leikki, lastenhoitotyö The aim of this thesis was to find out how play can be utilized when preparing a pediatric patient for a procedure. The aim was also to highlight the effects of play on the flow of a procedure and the child's experience of a procedure. The purpose was to produce researched comprehensively described information on the subject. The thesis was carried out as a descriptive literature review, which provides a comprehensive description of the significance of play based on the researched data as part of the child patient's procedures.
The Information retrieval was carried out from reliable databases, which were Medic, Pud-med, and CHINAL. Five original studies were selected, all in English. The analysis of the material was done as an inductive content analysis. The classification consisted of three main categories: promoting the formation of a care relationship, promoting communication, and improving the quality of care.
The results of the study showed that play was not used in the preparation for procedures, much and the importance of play in the preparation of the procedure was not known to the nursing staff. The children, who were prepared for the procedure through play, experienced less anxiety, were more cooperative, and had a better relationship with the nurse. The Children who did not receive a moment of play before the intervention experienced more anxiety and were less willing to cooperate.
In conclusion, it can be said that children benefit from play in preparation for action. Play should be used more in preparation for procedures. The knowledge of the nursing staff about the importance of play in preparing the procedure is poor. Some of the nurses found the game challenging, as it was unfamiliar to them. However, the nurses were eager to use play in preparation for the procedure, as they noticed the positive effects that play had when per-forming the procedure. The nursing staff of the municipality would need more training on the various means of play to prepare the child for the procedure.
Keywords: Children, Play therapy, Pediatric nursing
Tiedonhakua toteutettiin luotettavista tietokannoista, jotka olivat Medic, Pud-med, ja CHINAL. Alkuperäisiä tutkimuksia valikoitui viisi kappaletta, joista kaikki olivat englanninkielisiä. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisena sisällönanalyysinä. Luokittelusta muodostui kolme pääluokkaa, jotka olivat hoitosuhteen muodostumisen edistäminen, kommunikoinnin edistäminen ja hoidon laadun parantuminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että leikkiä ei käytetty toimenpiteeseen valmistelussa paljoa ja leikin merkitys valmisteltaessa toimenpiteen ei ollut hoitohenkilökunnan tiedossa. Lapset, joita valmisteltiin toimenpiteeseen leikin avulla, kokivat vähemmän ahdistuneisuutta, olivat yhteistyökykyisempiä ja heillä oli parempi suhde hoitajaan. Lapset, jotka eivät saanut leikkihetkeä ennen toimenpidettä, kokivat enemmän ahdistusta ja olivat vähemmän halukkaita yhteistyöhön.
Johtopäätöksinä voidaan todeta lasten hyötyvän leikistä valmisteltaessa toimenpiteeseen. Leikkiä tulisi käyttää enemmän toimenpiteisiin valmisteltaessa. Hoitohenkilökunnan tietämys leikin merkityksestä valmisteltaessa toimenpiteeseen on heikko. Osa hoitajista koki leikin haastavaksi, sillä se oli heille vierasta. Hoitajat olivat kuitenkin innokkaita ja myötämielisiä käyttämään leikkiä valmisteltaessa toimenpiteeseen, sillä he huomasivat positiiviset vaikutukset, joita leikillä oli toimenpidettä suorittaessa. Hoitohenkilökunta tarvitsisi lisää koulutus-ta erilaisista leikin keinoista, joilla voi valmistaa lasta toimenpiteeseen.
Asiasanat: Lapset, terapeuttinen leikki, lastenhoitotyö
The Information retrieval was carried out from reliable databases, which were Medic, Pud-med, and CHINAL. Five original studies were selected, all in English. The analysis of the material was done as an inductive content analysis. The classification consisted of three main categories: promoting the formation of a care relationship, promoting communication, and improving the quality of care.
The results of the study showed that play was not used in the preparation for procedures, much and the importance of play in the preparation of the procedure was not known to the nursing staff. The children, who were prepared for the procedure through play, experienced less anxiety, were more cooperative, and had a better relationship with the nurse. The Children who did not receive a moment of play before the intervention experienced more anxiety and were less willing to cooperate.
In conclusion, it can be said that children benefit from play in preparation for action. Play should be used more in preparation for procedures. The knowledge of the nursing staff about the importance of play in preparing the procedure is poor. Some of the nurses found the game challenging, as it was unfamiliar to them. However, the nurses were eager to use play in preparation for the procedure, as they noticed the positive effects that play had when per-forming the procedure. The nursing staff of the municipality would need more training on the various means of play to prepare the child for the procedure.
Keywords: Children, Play therapy, Pediatric nursing