Kuvaileva lausunto : kuvantulkinnan harjoitustehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille
Lönnqvist, Henri; Takala, Matti (2023)
Lönnqvist, Henri
Takala, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722609
Tiivistelmä
Suomessa tehdään vuosittain noin 3 miljoonaa natiiviröntgentutkimusta. Kuvantamisen avulla tuotetaan tietoa, jonka avulla voidaan edistää potilaan terveyttä. Turun ammattikorkeakoulussa röntgenhoitajaopiskelijat perehtyvät kuvantulkintaan ja kuvailevan lausunnon kirjoittamiseen MSK kohteista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kuvapankki opintojakson opetuskäyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää röntgenhoitajaopiskelijoiden kuvantulkinnan osaamista kuvauskohteittain.
Tapausperustaisella eli case-pohjaisella oppimisella tarkoitetaan todelliseen tilanteeseen tai tapaukseen keskittyvää oppimista. Kokosimme käytössämme olleen röntgenkuva-, lähete- ja lausuntomateriaalin kuvitteelliseksi potilastietokannaksi taulukkoon ja veimme kuvamateriaalin PACS- ympäristöön kuvapankin luomiseksi. Kuvapankin avulla luodut harjoitustehtävät toimivat teoriaopetuksen tukena kuvantulkinnan oppimisessa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui 720 potilastapausta käsittävä kuvapankki, röntgenkuvia potilastapausta kohden oli yleisemmin 1–4 kpl. Kuvapankin pohjalta luotiin opintojaksolle harjoitustehtäviä
Tapausperustaisella eli case-pohjaisella oppimisella tarkoitetaan todelliseen tilanteeseen tai tapaukseen keskittyvää oppimista. Kokosimme käytössämme olleen röntgenkuva-, lähete- ja lausuntomateriaalin kuvitteelliseksi potilastietokannaksi taulukkoon ja veimme kuvamateriaalin PACS- ympäristöön kuvapankin luomiseksi. Kuvapankin avulla luodut harjoitustehtävät toimivat teoriaopetuksen tukena kuvantulkinnan oppimisessa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui 720 potilastapausta käsittävä kuvapankki, röntgenkuvia potilastapausta kohden oli yleisemmin 1–4 kpl. Kuvapankin pohjalta luotiin opintojaksolle harjoitustehtäviä