ESM-palvelunhallintaratkaisun hyödyntäminen yrityksen työhönottoprosessissa
Muhonen, Jyrki (2023)
Muhonen, Jyrki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722729
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia yrityspalveluiden hallintaratkaisuun liittyvää hyödyntämispotentiaalia tutkimalla palvelunhallintaratkaisuun liittyviä hyödyntämismahdollisuuksia ja hyötyjä yrityksen työhönottoprosessissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös yrityspalveluiden hallintaratkaisun käyttöön liittyviä edellytyksiä ja työhönottoprosessiin liittyvää työnkuvaa sekä luotiin näiden avulla yrityspalveluiden hallintaratkaisua hyödyntävä prosessikuvaus työhönottoprosessista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tiedon sekä palveluiden hallintaan liittyvää lähdemateriaalia ja teoreettista aineistoa. Teoreettisen näkökulman kannalta erityisen tärkeää oli hahmottaa tiedon hallinnan rooli palveluiden hallinnassa. Palveluiden hallintaa tarkasteltiin teoriaosuudessa myös pilvipalveluteknologioiden näkökulmasta.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastattelut suoritettiin erään yrityksen kahdelle työntekijälle sekä yrityspalveluiden hallintaratkaisuna toimivien sovellusten asiantuntijayrityksen asiantuntijoille. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistosta eriteltiin yläteemoja ja alateemoja, joiden avulla muodostettiin opinnäytetyötutkimuksen tutkimustulokset.
Tutkimuskohteena olleen yrityksen työhönottoprosessissa havaittiin tiedonhallintaan sekä palveluiden tunnistamiseen liittyviä haasteita. Tutkimustulosten perusteella todettiin myös, ettei työhönottoprosessin tarkkaan kuvantamiseen tarvittavaa tietoa saatu tutkimuksen aikana tarpeeksi. Suuntaa antava yrityspalveluiden hallintaratkaisua hyödyntävä prosessikuvaus voitiin kuitenkin esittää. Yrityspalveluiden hallintaratkaisun koettiinkin tuovan useita konkreettisia hyötyjä työhönottoprosessiin sekä liiketoimintaprosesseihin liittyvään palvelunhallintaan. Tutkimuksessa nousi esiin myös käyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että yrityspalveluiden hallintaratkaisun käyttöönotto edellyttää liiketoiminnan sekä palveluiden tunnistamista. Tutkimuksen kannalta tärkeä johtopäätös oli myös se, että useiden hyötyjen lisäksi suuria muutoksia tuovien järjestelmien käyttöönottoon liittyy aina myös riskejä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tiedon sekä palveluiden hallintaan liittyvää lähdemateriaalia ja teoreettista aineistoa. Teoreettisen näkökulman kannalta erityisen tärkeää oli hahmottaa tiedon hallinnan rooli palveluiden hallinnassa. Palveluiden hallintaa tarkasteltiin teoriaosuudessa myös pilvipalveluteknologioiden näkökulmasta.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Teemahaastattelut suoritettiin erään yrityksen kahdelle työntekijälle sekä yrityspalveluiden hallintaratkaisuna toimivien sovellusten asiantuntijayrityksen asiantuntijoille. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistosta eriteltiin yläteemoja ja alateemoja, joiden avulla muodostettiin opinnäytetyötutkimuksen tutkimustulokset.
Tutkimuskohteena olleen yrityksen työhönottoprosessissa havaittiin tiedonhallintaan sekä palveluiden tunnistamiseen liittyviä haasteita. Tutkimustulosten perusteella todettiin myös, ettei työhönottoprosessin tarkkaan kuvantamiseen tarvittavaa tietoa saatu tutkimuksen aikana tarpeeksi. Suuntaa antava yrityspalveluiden hallintaratkaisua hyödyntävä prosessikuvaus voitiin kuitenkin esittää. Yrityspalveluiden hallintaratkaisun koettiinkin tuovan useita konkreettisia hyötyjä työhönottoprosessiin sekä liiketoimintaprosesseihin liittyvään palvelunhallintaan. Tutkimuksessa nousi esiin myös käyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voitiin todeta, että yrityspalveluiden hallintaratkaisun käyttöönotto edellyttää liiketoiminnan sekä palveluiden tunnistamista. Tutkimuksen kannalta tärkeä johtopäätös oli myös se, että useiden hyötyjen lisäksi suuria muutoksia tuovien järjestelmien käyttöönottoon liittyy aina myös riskejä.