Pedagoginen näkökulma huilunsoiton opettamiseen
Raia, Silvia (2023)
Raia, Silvia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut syventää kirjoittajan pedagogisia taitoja huilunsoitonopettajana uusimmilla oppimis- ja opetuskokemuksilla.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty haastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Lisäksi on reflektoitu kirjoittajan ideoita, opetustapoja ja huilupedagogiikkaan liittyviä kokemuksia. Kirjoittaja on halunnut haastattelujen avulla selvittää eri musiikkikoulujen ja konservatorioiden huiluopettajilta, mitä opetus- ja harjoitusmenetelmiä he kokeneina huiluopettajina ovat käyttäneet, millaisia haasteita he ovat kohdanneet huilunsoitonopetuksessaan ja miten he ovat ratkaisseet erilaisia ongelmia.
Opinnäytetyön tuloksena kirjoittaja kertoo henkilökohtaisen näkemyksensä siitä, miten huilunsoitonopettaja voi jatkuvasti kehittää itseään tutkimalla omia tavoitteitaan ja kokemuksiaan, pohtimalla omien opiskelijoidensa oppimistuloksia, sekä uusia tapoja ja mahdollisuuksia opettaa huilunsoittoa. Opinnäytetyö sisältää listan huilunsoitonopetuksessa yleisimmin käytetyistä oppimateriaaleista, huilunsoittoon liittyvistä soittoteknisistä vaikeuksista ja vihjeitä niiden päihittämiseksi.
Opinnäytetyön tekijä on pitänyt opinnäytetyöprosessia todella hyödyllisenä, koska siinä opittuja uusia ajatuksia on käsitelty ja jäsennelty niin, että niistä on tullut uutta pääoma hänen uralleen huilunsoitonopettajana. The aim of this thesis has been to deepen the author's pedagogical skills as a flute teacher with the latest learning and teaching experiences in the pedagogy of the flute playing. In this thesis, an interview has been used as a method of fact-finding. Also, reflection on the author`s ideas, teaching habits and experiences related to flute pedagogy have been used. With interviews, the author has wanted to find out from some flute teachers in various music schools and conservatories what teaching and practice methods they have used as experienced flute teachers, what challenges they have faced in their flute teaching work and how they have solved the problems.
As a result of the thesis, the author explains her personal view of how a flute teacher can constantly develop herself/himself by studying her/his personal goals and experiences in depth, by considering the learning outcomes of her/his flute students, as well as new ways and opportunities to teach the flute. The thesis includes a list of the most commonly used teaching materials in the teaching of flute playing and the technical difficulties associated with flute playing, as well as some clues to overcome them.
The author of the thesis has found the thesis process useful, because the new concepts learned have been processed and organized in it becoming a new capital for her career as a flute teacher.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty haastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Lisäksi on reflektoitu kirjoittajan ideoita, opetustapoja ja huilupedagogiikkaan liittyviä kokemuksia. Kirjoittaja on halunnut haastattelujen avulla selvittää eri musiikkikoulujen ja konservatorioiden huiluopettajilta, mitä opetus- ja harjoitusmenetelmiä he kokeneina huiluopettajina ovat käyttäneet, millaisia haasteita he ovat kohdanneet huilunsoitonopetuksessaan ja miten he ovat ratkaisseet erilaisia ongelmia.
Opinnäytetyön tuloksena kirjoittaja kertoo henkilökohtaisen näkemyksensä siitä, miten huilunsoitonopettaja voi jatkuvasti kehittää itseään tutkimalla omia tavoitteitaan ja kokemuksiaan, pohtimalla omien opiskelijoidensa oppimistuloksia, sekä uusia tapoja ja mahdollisuuksia opettaa huilunsoittoa. Opinnäytetyö sisältää listan huilunsoitonopetuksessa yleisimmin käytetyistä oppimateriaaleista, huilunsoittoon liittyvistä soittoteknisistä vaikeuksista ja vihjeitä niiden päihittämiseksi.
Opinnäytetyön tekijä on pitänyt opinnäytetyöprosessia todella hyödyllisenä, koska siinä opittuja uusia ajatuksia on käsitelty ja jäsennelty niin, että niistä on tullut uutta pääoma hänen uralleen huilunsoitonopettajana.
As a result of the thesis, the author explains her personal view of how a flute teacher can constantly develop herself/himself by studying her/his personal goals and experiences in depth, by considering the learning outcomes of her/his flute students, as well as new ways and opportunities to teach the flute. The thesis includes a list of the most commonly used teaching materials in the teaching of flute playing and the technical difficulties associated with flute playing, as well as some clues to overcome them.
The author of the thesis has found the thesis process useful, because the new concepts learned have been processed and organized in it becoming a new capital for her career as a flute teacher.