Myynnin sisäisten työkalujen kehittäminen
Vaahtera, Niina (2023)
Vaahtera, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822833
Tiivistelmä
Yhteisöllisten työtilojen kasvu on nousussa Suomessa. Niiden tarve on lisääntynyt etä – ja hybridityön lisääntyessä. Toimistojen käyttöaste vähenee ja organisaatiot siirtyvät käyttämään yhteisöllisten työtilojen käyttöä. Tätä tulevaisuuden näkymää vasten tehtiin opinnäytetyö Innovation Homelle, joka on perustanut yhteisöllisiä työtiloja ympäri Suomea sekä muutaman ulkomaille. Opinnäytteessä tutkittiin teoriaosuudessa mitkä ajurit vaikuttavat yhteisöllisten työtilojen käyttöön, sekä mitkä niiden haasteet ja mahdollisuudet ovat. Lisäksi tutkittiin, mitkä ovat yhteisöllisten työtilojen kasvumahdollisuudet. Teoriaosuudessa käytiin läpi keskeiset käsitteet ja selvennettiin ne opinnäytettä varten. Lisäksi käytiin läpi opinnäytetyön tutkimuskysymykset sekä tutkimusmenetelmä. Osallistava toimintatutkimus muodostui menetelmäksi, joka prosessinomaisesti ohjasti opinnäytettä työn ajan. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös kasvuyrityksen kehitysvaiheet ja mitä se strategisesti merkitsee. Opinnäytteen teoriaosuuteen liitettiin myös asiantuntijahaastatteluita kahdelta suomalaiselta Podien valmistajilta. Podit eli vetäytymistilat ovat lisääntyneet sekä toimistoissa, yleisissä tiloissa sekä yhteisöllisten työtilojen tiloissa. Pod-valmistajien asiantuntijahaastatteluiden kautta kartoitettiin tulevaisuuden näkymiä koko alalle.
Opinnäytteen empiirisessä osuudessa tehtiin kaksi työpajaa, kahteen Innovation Homen toimipisteeseen. Työpajat tehtiin Tampereen ja Helsingin Kampin toimipisteissä. Työpajat olivat osallistavia työpajoja, joissa henkilöstölle annettiin mahdollisuus pohtia oman työn näkökulmasta keskeisiä työn ajureita. Työpajassa käsiteltiin tarkemmin sisäisiä vaikuttumia, joihin omalla työllä oli mahdollista vaikuttaa. Työpajassa ajatukset purettiin ideoiksi. Ideoista koottiin ideariihessä yhteinen idea, jota haluttiin lähteä työstämään. Pohjana ideoinnissa oli tarpeet, jotka olivat tulleet ilmi työpajassa, joita tarvitaan strategiaan ja myynnin edistämiseen. Ideoista koottiin yhteinen visio, jota tarvitaan sisäiseen myynnin tukemiseen. Työpajassa esiin tulleita ulkoisia vaikuttumia käytiin myös läpi. Niitä ei sisällytetty opinnäytteeseen, mutta ne sisällytettiin tulevaisuuden kehittämishaasteisiin, jota varten kirjoitettiin oma kappale.
Sisäisistä vaikuttimista koottiin ideat, joista jalostettiin idea myynnin tueksi. Idean SWOT- esiteltiin työpajassa ja ideaa vielä kirkastettiin. Lopullinen strategiaehdotus esiteltiin opinnäytetyössä. Työpajaan osallistujilta pyydettiin myöhemmin palaute työpajasta, jonka kautta arvioitiin myös oma työn onnistuminen.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin työn onnistumista sekä arvioitiin oma työ ja muut tulevaisuuden kehittämisehdotukset.
Opinnäytteen empiirisessä osuudessa tehtiin kaksi työpajaa, kahteen Innovation Homen toimipisteeseen. Työpajat tehtiin Tampereen ja Helsingin Kampin toimipisteissä. Työpajat olivat osallistavia työpajoja, joissa henkilöstölle annettiin mahdollisuus pohtia oman työn näkökulmasta keskeisiä työn ajureita. Työpajassa käsiteltiin tarkemmin sisäisiä vaikuttumia, joihin omalla työllä oli mahdollista vaikuttaa. Työpajassa ajatukset purettiin ideoiksi. Ideoista koottiin ideariihessä yhteinen idea, jota haluttiin lähteä työstämään. Pohjana ideoinnissa oli tarpeet, jotka olivat tulleet ilmi työpajassa, joita tarvitaan strategiaan ja myynnin edistämiseen. Ideoista koottiin yhteinen visio, jota tarvitaan sisäiseen myynnin tukemiseen. Työpajassa esiin tulleita ulkoisia vaikuttumia käytiin myös läpi. Niitä ei sisällytetty opinnäytteeseen, mutta ne sisällytettiin tulevaisuuden kehittämishaasteisiin, jota varten kirjoitettiin oma kappale.
Sisäisistä vaikuttimista koottiin ideat, joista jalostettiin idea myynnin tueksi. Idean SWOT- esiteltiin työpajassa ja ideaa vielä kirkastettiin. Lopullinen strategiaehdotus esiteltiin opinnäytetyössä. Työpajaan osallistujilta pyydettiin myöhemmin palaute työpajasta, jonka kautta arvioitiin myös oma työn onnistuminen.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin työn onnistumista sekä arvioitiin oma työ ja muut tulevaisuuden kehittämisehdotukset.