Yrityskulttuuri työelämän keskiössä : Esitysteknisen alan kulttuurin tutkimus
Weber, Sami (2023)
Weber, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822868
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajan, Äänirasia Tapahtumantekijä Oy:n yrityskulttuuria, sekä yleisesti koko esitysteknisen toimialan toimintakulttuuria. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sekä kohdeyrityksen, että koko alan toimintaan vaikuttavia kulttuurisia piirteitä. Tarkoituksena oli myös tuottaa tutkittua tietoa esitysteknisestä toimialasta.
Tutkimus koostui haastatteluista ja kirjallisesta kyselylomaketutkimuksesta. Tutkimus oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen aikaiset intervention vaikuttivat tutkimuksen kohteeseen, ja jonka tavoitteena oli myös kehittää työelämää. Tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Tutkimuksessa käytetty päättelysuunta oli abduktiivinen. Aineiston analyysissä käytettiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen apuna käytettiin organisaatiokulttuurien ja kulttuurin muodostumisen teoriakirjallisuutta, sekä teoriakirjallisuudessa esiteltyjä tutkimusmenetelmiä. Aineiston kokoamisessa keskityttiin erityisesti tiedonantajien kokemuksiin. Lopullisten päätelmien tekemisessä hyödynnettiin tutkijan havaintoja, sekä kokemuksia kohdeorganisaatiossa ja toimialalla yleisesti. Päätelmien oikeellisuus pyrittiin varmistamaan laajan aineiston avulla, sekä tarjoamalla tiedonantajille toistuvasti mahdollisuuksia argumentoida hypoteeseja vastaan.
Tutkimustulosten perusteella esitystekninen ala on intohimoala, jolla työskentelevät henkilöt tuntevat voimakasta velvollisuudentunnetta työtä, työkavereita, työnantajaa ja itse esitystä kohtaan. Alan vahvuuksia ovat yhteisöllisyys, ratkaisukeskeisyys ja voimakas kehittymishalu. Haasteiksi alalla koetaan työntekijöiden uupuminen ja liiallinen venyminen, johtamisen laadun voimakas vaihtelu sekä resursoinnin ja budjetoinnin haasteet.
Äänirasia Tapahtumantekijä Oy:n yrityskulttuuri on erittäin yhtenäinen toimialan yleisen toimintakulttuurin kanssa. Äänirasian kulttuuri tukee osittain yrityksen tavoitteiden saavuttamista, mutta yrityskulttuuria ei tiedosteta yrityksessä kovinkaan vahvasti. Äänirasian yrityskulttuurin vahvuuksia ovat ratkaisukeskeisyys, yhteisöllisyys ja asiakaspalveluhenkisyys. Haasteita yritykselle aiheuttavat sisäinen viestintä, toimintamallien yhtenäistäminen sekä negatiivinen puhetapa.
Tutkimus koostui haastatteluista ja kirjallisesta kyselylomaketutkimuksesta. Tutkimus oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen aikaiset intervention vaikuttivat tutkimuksen kohteeseen, ja jonka tavoitteena oli myös kehittää työelämää. Tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Tutkimuksessa käytetty päättelysuunta oli abduktiivinen. Aineiston analyysissä käytettiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen apuna käytettiin organisaatiokulttuurien ja kulttuurin muodostumisen teoriakirjallisuutta, sekä teoriakirjallisuudessa esiteltyjä tutkimusmenetelmiä. Aineiston kokoamisessa keskityttiin erityisesti tiedonantajien kokemuksiin. Lopullisten päätelmien tekemisessä hyödynnettiin tutkijan havaintoja, sekä kokemuksia kohdeorganisaatiossa ja toimialalla yleisesti. Päätelmien oikeellisuus pyrittiin varmistamaan laajan aineiston avulla, sekä tarjoamalla tiedonantajille toistuvasti mahdollisuuksia argumentoida hypoteeseja vastaan.
Tutkimustulosten perusteella esitystekninen ala on intohimoala, jolla työskentelevät henkilöt tuntevat voimakasta velvollisuudentunnetta työtä, työkavereita, työnantajaa ja itse esitystä kohtaan. Alan vahvuuksia ovat yhteisöllisyys, ratkaisukeskeisyys ja voimakas kehittymishalu. Haasteiksi alalla koetaan työntekijöiden uupuminen ja liiallinen venyminen, johtamisen laadun voimakas vaihtelu sekä resursoinnin ja budjetoinnin haasteet.
Äänirasia Tapahtumantekijä Oy:n yrityskulttuuri on erittäin yhtenäinen toimialan yleisen toimintakulttuurin kanssa. Äänirasian kulttuuri tukee osittain yrityksen tavoitteiden saavuttamista, mutta yrityskulttuuria ei tiedosteta yrityksessä kovinkaan vahvasti. Äänirasian yrityskulttuurin vahvuuksia ovat ratkaisukeskeisyys, yhteisöllisyys ja asiakaspalveluhenkisyys. Haasteita yritykselle aiheuttavat sisäinen viestintä, toimintamallien yhtenäistäminen sekä negatiivinen puhetapa.