Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Vapaa tila: Esimerkkejä luovien menetelmien käytöstä nuorten ohjauksessa


Avaa tiedosto
LAB_2023_65.pdf (8.023Mt)
Lataukset: 


Editoija
Myllärinen, Vappu
LAB-ammattikorkeakoulu
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-456-1
Tiivistelmä
Julkaisussa kuljemme vielä kerran sen matkan, jonka SOI -hankkeessa teimme yhdessä nuorten ja heidän ohjaajiensa kanssa. Tarkennamme joitakin keskeisiä käsitteitä, kerromme tuloksista sekä kuvaamme mitä menetelmiä käytimme. Lopuksi teemme mallinnusta, jonka avulla jokainen voi suunnitella ohjausta luovia menetelmiä käyttäen.

”Vapaa tila” kuvaa luovaan toimintaan ja ihmisenä kasvuun tarvittavaa ajan ja vapauden käsitettä. Jotta kehitymme omaksi autenttiseksi itseksemme, niin tarvitsemme aikaa: aikaa kuunnella omia ajatuksiamme, oppia muilta ja imeä inspiraatiota uusista kohtaamisista ja elämyksistä. Juuri nuoruudessa pitäisi olla tilaa ja aikaa haaveilulle sekä uuden kokemiselle. Hankkeen aikana tuntui välillä vahvasti siltä, että varsinkin koulusta vapaata tilaa puuttuu kaikilta, sekä ohjattavilta kuin ohjaajilta.

Oppilaanohjaukseen kohdistuu paljon odotuksia, mutta opetussuunnitelmassa oppiaine on pirstaleinen toteuttaa. Myös korona-aikana kouluille myönnetyt lisäresurssit ovat tulossa tiensä päähän. Nuorten kokemat paineet tuntuvat esimerkiksi jatko-opintovalinnoissa, joissa ylioppilaskirjoitusten arvosana painottuu
entistä enemmän ja vaikuttaa koko lukioaikaan. Nuorten nivelvaiheohjauksessa tulisi entistä paremmin tunnistaa mitkä mekanismit yksilöiden valintoja ohjaavat. Miten itsetuntemuksen kasvua aidosti tuettaisiin koulujärjestelmässä ja miten nuoria autetaan oman osaamisen tunnistamisessa sekä stressin hallinnassa.
SOI -hankkeen aikana kirkastui, että tarvitaan monenlaisia työkaluja ohjaajien käyttöön, ja että esimerkiksi yhteisöllisyyden lisääminen auttaa sekä resurssipulaan kuin myös kannustaa nuoria vastuunottamiseen. Palasimme ohjauksen peruspilareihin: vuorovaikutukseen, yhdessä kokemiseen ja jakamiseen sekä uuden oppimiseen itsestä ja muista.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste