Talvipyöräilyyn vaikuttavat sääolosuhteet
Eskola, Aatu (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sääolosuhteet vaikuttavat talvipyöräilyyn Oulussa. Selvityksiä tehtiin myös Joensuusta ja Helsingistä, jotka toimivat työssä verrokkikaupunkeina. Pyrkimyksenä oli päästä näkemään, miten Oulu valtakunnallisesti pärjää talvipyöräilyssä ja kuinka nykyinen talvihoitourakka 2020–2024 pyöräilyn pääreiteillä, sekä muu talvikunnossapito edesauttaa koko seudun talvipyöräilyä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun kaupunki ja ohjaajina työssä kaupungilta toimivat Harri Vaarala ja Minna Koukkula. Hämeen ammattikorkeakoulusta ohjaajana toimi Sonja Heikkinen.
Työ perustui pitkälti tilastolliseen tarkasteluun ja lähtötietona työssä käytettiin pääasiassa säädataa ja pyöräilyn laskentadataa. Ilmatieteen laitoksen säädatasta saatiin vuorokausittaista lämpötila- ja sademäärätietoa eri kaupungeista ja pyöräilyn pidempiaikaista laskentadataa saatiin kaupunkien omista laskimista. Rajoitukset pyöräilyn laskentadatan saatavuudesta asetti työn kaupungeille omat tarkastelujaksot, jotka pääosin olivat 2018–2023 väliltä.
Tarkastelujen avulla havaittiin, että talvipyöräilyn suosio verrattuna kesän huippumääriin säilyi parhaiten Joensuussa, toiseksi parhaiten Oulussa ja heikoimmin Helsingissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sademäärien vaikutusta pyöräilyyn sekä kokovuotisesti että talven pakkaskeleillä, joista kummastakaan ei löytynyt korrelaatiota. Lämpötiladataa yhdistämällä selvitettiin myös, miten lämpimät ja vetiset talvikelit vaikuttaisivat pyöräilyyn. Vaikutukset määriin olivat tällöin pienimmät Joensuussa. Kovimpien lumisateiden päivinä Oulu kumminkin nousi selvästi kärkeen. Yleisesti ottaen Helsinki sijoittui työssä viimeiseksi talvipyöräilyn suhteen, kun taas Joensuu ja Oulu menestyivät tarkasteluissa selkeästi paremmin.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun kaupunki ja ohjaajina työssä kaupungilta toimivat Harri Vaarala ja Minna Koukkula. Hämeen ammattikorkeakoulusta ohjaajana toimi Sonja Heikkinen.
Työ perustui pitkälti tilastolliseen tarkasteluun ja lähtötietona työssä käytettiin pääasiassa säädataa ja pyöräilyn laskentadataa. Ilmatieteen laitoksen säädatasta saatiin vuorokausittaista lämpötila- ja sademäärätietoa eri kaupungeista ja pyöräilyn pidempiaikaista laskentadataa saatiin kaupunkien omista laskimista. Rajoitukset pyöräilyn laskentadatan saatavuudesta asetti työn kaupungeille omat tarkastelujaksot, jotka pääosin olivat 2018–2023 väliltä.
Tarkastelujen avulla havaittiin, että talvipyöräilyn suosio verrattuna kesän huippumääriin säilyi parhaiten Joensuussa, toiseksi parhaiten Oulussa ja heikoimmin Helsingissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sademäärien vaikutusta pyöräilyyn sekä kokovuotisesti että talven pakkaskeleillä, joista kummastakaan ei löytynyt korrelaatiota. Lämpötiladataa yhdistämällä selvitettiin myös, miten lämpimät ja vetiset talvikelit vaikuttaisivat pyöräilyyn. Vaikutukset määriin olivat tällöin pienimmät Joensuussa. Kovimpien lumisateiden päivinä Oulu kumminkin nousi selvästi kärkeen. Yleisesti ottaen Helsinki sijoittui työssä viimeiseksi talvipyöräilyn suhteen, kun taas Joensuu ja Oulu menestyivät tarkasteluissa selkeästi paremmin.