Arvojen uudistaminen yhdistyvässä organisaatiossa
Salo Honkanen, Maria (2023)
Salo Honkanen, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahden yhdistyvän organisaation arvopohja ja kehittää organisaatiokulttuuria vastaamaan organisaation tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena syyskuun 2022 – toukokuun 2023 välillä. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on Smartum Oy. Arvojen tarkastelu on tarpeen muutostilanteessa, jotta arvot vastaavat organisaation tarkoitusta ja suuntaa, mitä kohti se on menossa. Liiketoimintakaupan valmistelutyöt käynnistivät tarpeen arvojen uudistamiselle.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee arvoja osana organisaatiokulttuuria kuvaten arvoja käyttäytymismalleina yksilö- ja organisaatiotasoilla ja tutkii, miten liiketoimintakaupan yhteydessä organisaatiokulttuuria voi uudistaa vastaamaan organisaation tarpeita. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajataan johdon strategisen päätöksenteon tai johtamisen analysoiminen, sillä arvoprosessissa keskitytään kehittämään arvopohja koko henkilöstön mielipiteitä huomioiden. Tämän opinnäytetyön arvoprosessissa tunnistetaan, millaisena henkilöstö kokee organisaatiokulttuurin ja tehdään tutkimus arvopohjan määrittämiseksi. Palvelumuotoilua toteutetaan Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessimallin ensimmäisten vaiheiden mukaan, jotka ovat asiakasymmärrys, kiteyttäminen ja ideointi. Arvoprosessissa kiinnitetään huomiota organisaation toimintaa ohjaaviin arvoihin ja määritetään aihiot ydinarvoista Schwartzin arvoteoriaa mukaillen. Luonnokset organisaatiokulttuurin ilmentymisen tekijöistä esitetään Cameron ja Quinnin sekä Scheinin organisaatiokulttuurin tasoja hyödyntäen.
Osana arvoprosessia laadullisena tutkimuksena toteutettiin arvotyöpaja, jossa kartoitettiin syvemmin henkilöstön näkemyksiä organisaation arvoista liiketoimintakaupan tapahtumahetkellä 1.11.2022. Arvotyöpajaan osallistui 58 henkilöä, joka on 85 % henkilöstön kokonaismäärästä. Määrällisenä tutkimuksena toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin henkilöstön näkemyksiä organisaatiokulttuurin ja arvojen nykytilasta. Kyselytutkimuksen vastasi 43 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 63 %.
Tutkimuksen tuloksena kohdeorganisaatiolle syntyi uudistettujen arvojen aihiot ja aloituspiste organisaatiokulttuurin edistämiselle. Vastausten perusteella henkilöstö koki, että arvot tulee tuoda enemmän näkyväksi päivittäisessä työssä ja organisaatiossa tulee lisätä arvojen toteutumisen seurantaa. Ratkaisuiksi ehdotettiin kirjallisia, käytännön tasolla kuvattuja pysyviä arvoja, jotka ohjaavat päätöksentekoa ja joiden toteutumista seurataan säännöllisesti henkilöstön määrittämällä tavalla.
Organisaatiokulttuurin suurimmat kehityskohteet olivat yhteisöllisyyden ja tiimien välisen yhteistyön lisääminen, joita voidaan edistää uuden arvopohjan avulla. Liiketoimintakaupan integraation yhteydessä yhdistyvien organisaatioiden organisaatiokulttuurien yhteensopivuusaste on korkea, sillä organisaatiorakenne on samanlainen ja organisaatiot ovat tehneet jo valmiiksi paljon yhteistyötä. Opinnäytetyön valmistuessa, organisaation uudistettuja arvoja ei ole vielä viety käytäntöön, koska arvoprosessin kaikki vaiheet vievät kokonaisuudessaan noin 1–2 vuotta.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee arvoja osana organisaatiokulttuuria kuvaten arvoja käyttäytymismalleina yksilö- ja organisaatiotasoilla ja tutkii, miten liiketoimintakaupan yhteydessä organisaatiokulttuuria voi uudistaa vastaamaan organisaation tarpeita. Opinnäytetyön ulkopuolelle rajataan johdon strategisen päätöksenteon tai johtamisen analysoiminen, sillä arvoprosessissa keskitytään kehittämään arvopohja koko henkilöstön mielipiteitä huomioiden. Tämän opinnäytetyön arvoprosessissa tunnistetaan, millaisena henkilöstö kokee organisaatiokulttuurin ja tehdään tutkimus arvopohjan määrittämiseksi. Palvelumuotoilua toteutetaan Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessimallin ensimmäisten vaiheiden mukaan, jotka ovat asiakasymmärrys, kiteyttäminen ja ideointi. Arvoprosessissa kiinnitetään huomiota organisaation toimintaa ohjaaviin arvoihin ja määritetään aihiot ydinarvoista Schwartzin arvoteoriaa mukaillen. Luonnokset organisaatiokulttuurin ilmentymisen tekijöistä esitetään Cameron ja Quinnin sekä Scheinin organisaatiokulttuurin tasoja hyödyntäen.
Osana arvoprosessia laadullisena tutkimuksena toteutettiin arvotyöpaja, jossa kartoitettiin syvemmin henkilöstön näkemyksiä organisaation arvoista liiketoimintakaupan tapahtumahetkellä 1.11.2022. Arvotyöpajaan osallistui 58 henkilöä, joka on 85 % henkilöstön kokonaismäärästä. Määrällisenä tutkimuksena toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin henkilöstön näkemyksiä organisaatiokulttuurin ja arvojen nykytilasta. Kyselytutkimuksen vastasi 43 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 63 %.
Tutkimuksen tuloksena kohdeorganisaatiolle syntyi uudistettujen arvojen aihiot ja aloituspiste organisaatiokulttuurin edistämiselle. Vastausten perusteella henkilöstö koki, että arvot tulee tuoda enemmän näkyväksi päivittäisessä työssä ja organisaatiossa tulee lisätä arvojen toteutumisen seurantaa. Ratkaisuiksi ehdotettiin kirjallisia, käytännön tasolla kuvattuja pysyviä arvoja, jotka ohjaavat päätöksentekoa ja joiden toteutumista seurataan säännöllisesti henkilöstön määrittämällä tavalla.
Organisaatiokulttuurin suurimmat kehityskohteet olivat yhteisöllisyyden ja tiimien välisen yhteistyön lisääminen, joita voidaan edistää uuden arvopohjan avulla. Liiketoimintakaupan integraation yhteydessä yhdistyvien organisaatioiden organisaatiokulttuurien yhteensopivuusaste on korkea, sillä organisaatiorakenne on samanlainen ja organisaatiot ovat tehneet jo valmiiksi paljon yhteistyötä. Opinnäytetyön valmistuessa, organisaation uudistettuja arvoja ei ole vielä viety käytäntöön, koska arvoprosessin kaikki vaiheet vievät kokonaisuudessaan noin 1–2 vuotta.