Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrittäjyyden työkalupakki yrittäjyyden opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden avuksi: case Haaga-Helian koulutusuudistus

Eriksson, Milana (2023)

Avaa tiedosto
Eriksson_Milana.pdf (970.9Kt)
Lataukset: 


Eriksson, Milana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on työelämän muutos, jossa yrittäjyysosaamisen rooli korostuu kaikissa töissä. Tarve yrittäjyyden ymmärtämiseen ja yrittäjyyskoulutukseen on kasvanut, kun yhteiskuntaan on syntynyt uudenlaista ja monenlaista yrittäjyyttä.

Haaga-Helia pyrkii profiloitumaan yrittäjyyttä tukevaksi/edistäväksi ammattikorkeakouluksi, jossa on tarjolla monipuolisia yrittäjyyden opintoja. Yrittäjyyden kurssien opiskelijamäärät Haaga-Heliassa ovat kuitenkin viime vuosina kääntyneet laskuun ja osasyynä tähän on yrittäjyysopintojen hankala löydettävyys ja potentiaalisten yrittäjyysopiskelijoiden tavoitettavuus.

Yrittäjyysopintoja on hyvin monipuolisesti tarjolla, mutta ongelmana on kurssien huono löydettävyys sekä eri tutkintojen aiheuttamat rakenteelliset ongelmat.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda malli opinto-ohjaajien avuksi tarkoitetuista yrittäjyyden opintojen ohjauksessa tarvittavista ohjausmateriaaleista. Tietoa tarvittavista ohjausmateriaaleista hankittiin selvittämällä, millaisia tarpeita ja ajatuksia Haaga-Helian opinto-ohjaajilla on suunnittelun lähtökohdiksi. Selvitystä tehtiin arvostava kysely (appreciative inquiry) tutkimusmenetelmän avulla. Arvostava kysely on ratkaisukeskeinen lähestymistapa, jossa tunnistetaan vahvuuksia ja hyödynnetään niitä päämäärän ja toiminnan suunnittelussa.

Selvitystyön tuloksissa korostuivat erilaisten yrittäjyyden opintopolkujen kulun selkiyttäminen, pienryhmäohjaus, jossa edettäisiin teemoittain ja käytettäisiin valmiiksi laadittua digitaalista aineistoa. Myös vastuuhenkilöiden nimeäminen yrittäjyyden eri opintopoluille koettiin tärkeäksi.

Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yrittäjyyden osaamisryhmälle. Tämän työn teoreettinen viitekehys koostuu arvostavasta kyselystä, fokusryhmähaastattelumetodista sekä yrittäjyyskasvatuksesta ja -koulutuksesta ja siihen ohjaamisesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste