Lavatanssien digitaalisen markkinoinnin kehittäminen nuorille aikuisille: case: Syvälahden Viihdekeskus
Karjalainen, Sanna (2023)
Karjalainen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Syvälahden Viihdekeskukselle käytännöllinen ja toimiva digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla voidaan edistää lavatanssien markkinointia nuorille aikuisille. Tutkimuksen taustalla oli tavoite lavatanssikulttuurin säilyttämisen edistämiseen digitaalisen markkinoinnin avulla. Tutkimuksen kohteena olivat lavatansseissa käyneet sekä käymättömät nuoret aikuiset. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen käsitys nuorilla aikuisilla on lavatansseista sekä mihin digitaalisen markkinoinnin kanaviin Syvälahden Viihdekeskuksen tulee panostaa lisäämällä näkyvyyttä nuorille aikuisille.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut tehtiin kasvotusten kahdeksalle nuorelle aikuiselle. Haastattelut nauhoitetiin ja nauhat litteroitiin. Litteroidut haastattelut analysoitiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorilla aikuisilla on käsitys lavatansseihin liittyen riippumatta siitä ovatko he lavatansseissa käyneet vai eivät. Yhteisöllisyys, nuoret esiintyjät, tanssiminen ja lavoilla oleva tunnelma nousivat tutkimuksessa positiivisiksi tekijöiksi lavatansseissa sekä syiksi lavatansseihin lähtemiseen. Nuorten aikuisten kynnys lähteä lavatansseihin johtuu tiedon vähyydestä, seuran puuttumisesta, tanssin osaamattomuudesta sekä kiinnostavien esiintyjien puuttumisesta. Tuloksista kävi ilmi, että nuoret aikuiset saavutetaan parhaiten sosiaalisen median markkinoinnin ja mainonnan avulla. Google on merkittävä
tiedon etsimisen kanava.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin tutkimuksen tuloksia sekä Syvälahden Viihdekeskuksen lähtökohta-analyysejä. Laaditun digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla näkyvyyttä voidaan parantaa panostamalla markkinoinnissa sosiaalisen median kanaviin sekä verkkosivuihin. Sisällön täytyy olla nuorille aikuisille kiinnostavaa ja informatiivista tietoisuuden lisäämiseksi. Aktiivinen päivittäminen, visuaalinen sisältö sekä samaistuttavuus lisäävät kiinnostusta seuraamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut tehtiin kasvotusten kahdeksalle nuorelle aikuiselle. Haastattelut nauhoitetiin ja nauhat litteroitiin. Litteroidut haastattelut analysoitiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorilla aikuisilla on käsitys lavatansseihin liittyen riippumatta siitä ovatko he lavatansseissa käyneet vai eivät. Yhteisöllisyys, nuoret esiintyjät, tanssiminen ja lavoilla oleva tunnelma nousivat tutkimuksessa positiivisiksi tekijöiksi lavatansseissa sekä syiksi lavatansseihin lähtemiseen. Nuorten aikuisten kynnys lähteä lavatansseihin johtuu tiedon vähyydestä, seuran puuttumisesta, tanssin osaamattomuudesta sekä kiinnostavien esiintyjien puuttumisesta. Tuloksista kävi ilmi, että nuoret aikuiset saavutetaan parhaiten sosiaalisen median markkinoinnin ja mainonnan avulla. Google on merkittävä
tiedon etsimisen kanava.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin tutkimuksen tuloksia sekä Syvälahden Viihdekeskuksen lähtökohta-analyysejä. Laaditun digitaalisen markkinointisuunnitelman avulla näkyvyyttä voidaan parantaa panostamalla markkinoinnissa sosiaalisen median kanaviin sekä verkkosivuihin. Sisällön täytyy olla nuorille aikuisille kiinnostavaa ja informatiivista tietoisuuden lisäämiseksi. Aktiivinen päivittäminen, visuaalinen sisältö sekä samaistuttavuus lisäävät kiinnostusta seuraamiseen.