Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa : koulutus Koulukallion päiväkodin kasvattajille

Lempinen, Erja (2023)

 
Avaa tiedosto
Lempinen_Erja.pdf (1.577Mt)
Lataukset: 


Lempinen, Erja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa tarkoittaa varhaiskasvatuksen kasvattajien näkökulmasta sekä suunnitella ja toteuttaa aiheesta koulutus Koulukallion päiväkodin varhaiskasvattajille. Koulutuksen tavoitteena oli, että henkilöstö saisi pedagogisia perusteita ja ideoita kieli- ja kulttuuritietoisuuden kehittämiseen, jotta varhaiskasvatuksen lapsiryhmien moninaisuus saisi näkyä ryhmässä. Koulutukseen osallistuvat arvioivat koulutuksen sen lopussa.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Teoriaperustan pohjalta suunniteltiin koulutus, jossa avattiin käsitteet kieli ja kulttuuri, monikielisyys ja monikulttuurisuus sekä kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käytiin läpi ideoita, joita on helppo ottaa käyttöön arjen tilanteissa ja pedagogisessa suunnittelussa.

Opinnäytetyön tulosten mukaan kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa oli ryhmässä olevien lasten kielten ja kulttuurien näkyväksi tekemistä sekä kulttuureihin ja kieliin tutustumista. Käytännössä näkyväksi tekeminen tapahtui arjen tilanteissa ja erilaisissa toimintahetkissä. Kasvattajilla tuli olla riittävä tieto ja taito toteuttaa kieli- ja kulttuuritietoista varhaiskasvatusta sekä heidän tuli tunnistaa omat asenteet eri murteita, kieliä ja kulttuureita kohtaan. Kasvattajien oman kulttuuriperimän tunteminen oli myös tärkeää. Koulutuksella voitiin lisätä kasvattajien kieli- ja kulttuuritietoisuutta ja antaa ideoita sen toteuttamiseen, vaikka tietoa aiheesta olisi ollut ennestään.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kieli- ja kulttuuritietoisuus koskettaa jokaista varhaiskasvatuksessa olevaa lasta. Usein käsitteet liitetään maahanmuuttajataustaisuuteen, mutta yhtä lailla ne liittyvät jokaisen yksilön identiteetin rakentumiseen ja siihen, kuinka yhteiskuntaan ja ryhmiin liitytään. Kieli- ja kulttuuritietoisessa varhaiskasvatuksessa lapsi tulee nähdyksi kokonaisvaltaisesti ja tuntee olevansa yhdenvertainen kaikkien kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste