Verkkosivusto tukena autismikirjon nuoren siirtymävaiheessa jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään
Kankaanpää, Pirjo (2023)
Kankaanpää, Pirjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823018
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan autismikirjon nuorille suunnatun verkkosivuston kehittämistyötä ja tuen mahdollisuuksia nuoren siirtymävaiheessa jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään. Aihetta lähestytään sivuston yhteiskehittämisen ja käyttäjäystävällisyyttä lisäävien käyttökokemusten kautta.
Yhteistyötahona on Autismiliiton Askel aikuisuuteen –projekti, jonka tavoitteena on vahvistaa kognitiivisesti hyvätasoisten, 14–28-vuotiaiden, autismikirjon nuorten valmiuksia jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään. Projektin aikana on luotu verkkosivusto, jonka sisällön yhteiskehittämiseen ovat osallistuneet autismikirjon nuoret, heidän vanhempansa ja ammattilaiset. Opinnäytetyö on osa sivuston kehittämistyötä ja tuottanut projektille tietoa testikäyttäjien sekä valmiin sivuston ammattilaisten käyttökokemuksista. Kokemusten pohjalta on luotu autismikirjon nuorille suunnatun verkkosivuston käyttäjäystävällisyyttä tukevat teemat.
Teoreettinen viitekehys koostuu yhteiskehittämisen, verkkosivuston saavutettavuuden sekä sosiaali- ja terveysalan digitalisaation tarkastelusta. Opinnäytetyö sisältää toimintatutkimuksellisia piirteitä tekijän osallistuessa verkkosivuston ammattilaisten osion yhteiskehittämiseen ja tutkimalla sivuston testikäyttäjien kokemuksia ennen valmiin sivuston julkaisua. Kehittämistyön empiirisen tutkimusosuuden aineisto koostuu testikäyttäjille tehdystä webropo-kyselystä ja ammattilaisten fokusryhmähaastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että Askel aikuisuuteen –verkkosivusto tukee autismikirjon nuorta ja hänen lähiverkostoaan nuoren siirtymävaiheissa jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään. Yhteiskehittäminen on toimiva tapa luoda verkkosivuston sisältöä ja se mahdollistaa kohderyhmän osallisuuden ja vaikuttamisen jo suunnitteluvaiheessa. Saavutettavuus, kohderyhmän videot ja kirjoitukset, sisällön monipuolisuus, käyttämisen helppous ja mahdollisuus antaa palautetta korostuivat positiivisissa käyttökokemuksissa. Tulevaisuuden kehittämistarpeina koettiin vuorovaikutteisuuden lisääminen sekä päivitystarpeiden säännöllinen huomioiminen. Autismikirjon nuorille suunnatun verkkosivuston käyttäjäystävällisyyttä tukeviksi teemoiksi muodostuivat osallisuus, sisällön konkretia, hyöty- ja tietonäkökulma sekä ymmärryksen lisääminen.
Yhteistyötahona on Autismiliiton Askel aikuisuuteen –projekti, jonka tavoitteena on vahvistaa kognitiivisesti hyvätasoisten, 14–28-vuotiaiden, autismikirjon nuorten valmiuksia jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään. Projektin aikana on luotu verkkosivusto, jonka sisällön yhteiskehittämiseen ovat osallistuneet autismikirjon nuoret, heidän vanhempansa ja ammattilaiset. Opinnäytetyö on osa sivuston kehittämistyötä ja tuottanut projektille tietoa testikäyttäjien sekä valmiin sivuston ammattilaisten käyttökokemuksista. Kokemusten pohjalta on luotu autismikirjon nuorille suunnatun verkkosivuston käyttäjäystävällisyyttä tukevat teemat.
Teoreettinen viitekehys koostuu yhteiskehittämisen, verkkosivuston saavutettavuuden sekä sosiaali- ja terveysalan digitalisaation tarkastelusta. Opinnäytetyö sisältää toimintatutkimuksellisia piirteitä tekijän osallistuessa verkkosivuston ammattilaisten osion yhteiskehittämiseen ja tutkimalla sivuston testikäyttäjien kokemuksia ennen valmiin sivuston julkaisua. Kehittämistyön empiirisen tutkimusosuuden aineisto koostuu testikäyttäjille tehdystä webropo-kyselystä ja ammattilaisten fokusryhmähaastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että Askel aikuisuuteen –verkkosivusto tukee autismikirjon nuorta ja hänen lähiverkostoaan nuoren siirtymävaiheissa jatko-opintoihin ja itsenäiseen elämään. Yhteiskehittäminen on toimiva tapa luoda verkkosivuston sisältöä ja se mahdollistaa kohderyhmän osallisuuden ja vaikuttamisen jo suunnitteluvaiheessa. Saavutettavuus, kohderyhmän videot ja kirjoitukset, sisällön monipuolisuus, käyttämisen helppous ja mahdollisuus antaa palautetta korostuivat positiivisissa käyttökokemuksissa. Tulevaisuuden kehittämistarpeina koettiin vuorovaikutteisuuden lisääminen sekä päivitystarpeiden säännöllinen huomioiminen. Autismikirjon nuorille suunnatun verkkosivuston käyttäjäystävällisyyttä tukeviksi teemoiksi muodostuivat osallisuus, sisällön konkretia, hyöty- ja tietonäkökulma sekä ymmärryksen lisääminen.