Mhy Pohjois-Pirkan asiakkaiden tyytyväisyys metsänhoitopalveluihin sekä asiakaspalveluun
Järvensivu, Silja (2023)
Järvensivu, Silja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822976
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan asiakkaiden tyytyväisyyttä käytetyimpiin metsänhoitopalveluihin sekä asiakaspalveluun. Tutkimustulosten avulla on tarkoitus kehittää metsänhoitoyhdistyksen toimintaa sekä asiakaspalvelua yhä laadukkaammaksi asiakkaiden kokemukset ja tarpeet huomioiden. Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkka ei ole viime aikoina teettänyt vastaavanlaisia tutkimuksia, joten tarve asiakastyytyväisyyden selvitykselle oli suuri.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, ja se lähetettiin vuosien 2018–2022 aikana tutkimukseen rajattuja metsänhoitopalveluita käyttäneille Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan asiakkaille. Kysely lähettiin vastaajille sähköpostilla ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Kysely tavoitti onnistuneesti 868 henkilöä ja vastauksia kyselyyn saatiin 214. Vastausprosentiksi muodostui 24,6 %.
Kyselylomakkeessa hyödynnettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja tuloksia analysoitiin määrällisillä sekä laadullisilla analysointimenetelmillä. Tulosten perusteella vastaajat ovat melko tyytyväisiä Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan metsänhoitopalveluihin sekä asiakaspalveluun. Jopa 91 % vastaajista käyttäisi metsänhoitoyhdistyksen palveluita tulevaisuudessa uudestaan. Myös asiakaspalvelun laatu oli kiitettävällä tasolla. Tutkimuksessa selvisi kuitenkin vastaajien toivovan parempaa yhteydenpitoa ja tiedottamista metsänhoitotöiden etenemisestä. Asiantuntijoiden sekä metsäpalveluyrittäjien olisi hyvä kiinnittää huomiota yhteydenpidon riittävyyteen palveluketjun aikana. Lisäksi metsänhoitoyhdistyksen olisi hyvä tiedottaa henkilöstövaihdoksista asiakkaille.
Asiakastyytyväisyyden seurannan tulee olla jatkuvaa, jotta tuloksia voidaan hyödyntää tehokkaasti ja mahdolliset ongelmat palveluissa tai asiakaspalvelussa huomataan ajoissa. Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan olisi hyvä mitata asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti esimerkiksi kerran vuodessa laajalla kyselytutkimuksella, jotta eri vuosien tuloksia voidaan vertailla toisiinsa ja toimintaa kehittää yhä paremmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, ja se lähetettiin vuosien 2018–2022 aikana tutkimukseen rajattuja metsänhoitopalveluita käyttäneille Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan asiakkaille. Kysely lähettiin vastaajille sähköpostilla ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Kysely tavoitti onnistuneesti 868 henkilöä ja vastauksia kyselyyn saatiin 214. Vastausprosentiksi muodostui 24,6 %.
Kyselylomakkeessa hyödynnettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja tuloksia analysoitiin määrällisillä sekä laadullisilla analysointimenetelmillä. Tulosten perusteella vastaajat ovat melko tyytyväisiä Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan metsänhoitopalveluihin sekä asiakaspalveluun. Jopa 91 % vastaajista käyttäisi metsänhoitoyhdistyksen palveluita tulevaisuudessa uudestaan. Myös asiakaspalvelun laatu oli kiitettävällä tasolla. Tutkimuksessa selvisi kuitenkin vastaajien toivovan parempaa yhteydenpitoa ja tiedottamista metsänhoitotöiden etenemisestä. Asiantuntijoiden sekä metsäpalveluyrittäjien olisi hyvä kiinnittää huomiota yhteydenpidon riittävyyteen palveluketjun aikana. Lisäksi metsänhoitoyhdistyksen olisi hyvä tiedottaa henkilöstövaihdoksista asiakkaille.
Asiakastyytyväisyyden seurannan tulee olla jatkuvaa, jotta tuloksia voidaan hyödyntää tehokkaasti ja mahdolliset ongelmat palveluissa tai asiakaspalvelussa huomataan ajoissa. Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Pirkan olisi hyvä mitata asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti esimerkiksi kerran vuodessa laajalla kyselytutkimuksella, jotta eri vuosien tuloksia voidaan vertailla toisiinsa ja toimintaa kehittää yhä paremmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.