Asiakasymmärryksen merkitys markkinoinnissa : pienyrittäjän markkinointitarpeen selvitys
Keipilä, Jenni; Veikkolainen, Emmi (2023)
Keipilä, Jenni
Veikkolainen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakasymmärryksen merkitys markkinoinnissa. Työn tavoitteena oli tarjota tietoa asiakasymmärryksestä ja sen yhteydestä markkinointiin erityisesti pienyrittäjän näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kauneudenhoitoalan pienyrittäjä, joka halusi lisätä ymmärrystään markkinoinnin kokonaisuudesta ja parantaa markkinointitoimenpiteitään. Työn tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle vinkkejä toimivaan asiakaslähtöiseen markkinointiin, joka auttaa erottumaan erittäin kilpaillulla alalla.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kahta aihetta: markkinointia ja asiakasymmärrystä. Ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin markkinoinnin kokonaisuutta ja avattiin siihen liittyviä osa-alueita, kuten erilaisia markkinointimalleja, markkinointikanavia ja brändin merkitystä markkinoinnissa. Toisessa osuudessa keskityttiin asiakasymmärrykseen, selitettiin käsitteen merkitystä ja kerrottiin, miten asiakasymmärrystä voi kerätä ja miten se liittyy markkinointiin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti markkinoinnin ja asiakasymmärryksen käsitteitä, jotta ne tulevat tutuiksi pienyrittäjälle. Tutkimukset ja teoriaosuudet auttavat kauneudenhoitoalan pienyrittäjiä ymmärtämään markkinoinnin kokonaisuutta ja kehittämään markkinointitoimintojaan siten, että yrittäjän käyttämä aika markkinointiin tuottaa mahdollisimman paljon tuloksia.
Osana asiakasymmärrystutkimusta toteutettiin markkinointikysely kauneudenhoitoalan kuluttajille. Kyselyn avulla selvitettiin, millaista markkinointiviestintää ja mainontaa kuluttajat haluavat kohdata. Lisäksi suoritettiin markkinointitutkimus, jossa haastateltiin kauneudenhoitoalalla toimivia yrittäjiä. Haastatteluiden myötä saatiin vinkkejä aloittavalle pienyrittäjälle. Tutkimustulokset osoittavat, että asiakasymmärryksen huomioiminen on keskeistä markkinoinnin onnistumisen kannalta. Pienyrittäjien kannattaa panostaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen, personoituun markkinointiin ja ajan tasalla pysymiseen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kahta aihetta: markkinointia ja asiakasymmärrystä. Ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin markkinoinnin kokonaisuutta ja avattiin siihen liittyviä osa-alueita, kuten erilaisia markkinointimalleja, markkinointikanavia ja brändin merkitystä markkinoinnissa. Toisessa osuudessa keskityttiin asiakasymmärrykseen, selitettiin käsitteen merkitystä ja kerrottiin, miten asiakasymmärrystä voi kerätä ja miten se liittyy markkinointiin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kattavasti markkinoinnin ja asiakasymmärryksen käsitteitä, jotta ne tulevat tutuiksi pienyrittäjälle. Tutkimukset ja teoriaosuudet auttavat kauneudenhoitoalan pienyrittäjiä ymmärtämään markkinoinnin kokonaisuutta ja kehittämään markkinointitoimintojaan siten, että yrittäjän käyttämä aika markkinointiin tuottaa mahdollisimman paljon tuloksia.
Osana asiakasymmärrystutkimusta toteutettiin markkinointikysely kauneudenhoitoalan kuluttajille. Kyselyn avulla selvitettiin, millaista markkinointiviestintää ja mainontaa kuluttajat haluavat kohdata. Lisäksi suoritettiin markkinointitutkimus, jossa haastateltiin kauneudenhoitoalalla toimivia yrittäjiä. Haastatteluiden myötä saatiin vinkkejä aloittavalle pienyrittäjälle. Tutkimustulokset osoittavat, että asiakasymmärryksen huomioiminen on keskeistä markkinoinnin onnistumisen kannalta. Pienyrittäjien kannattaa panostaa asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen, personoituun markkinointiin ja ajan tasalla pysymiseen.