Ohjevideo CRDL-kommunikaatiolaitteen käyttöön
Jutila, Jenna; Biskop, Emma (2023)
Jutila, Jenna
Biskop, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823001
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena saatiin neljän minuutin pituinen opetusvideo CRDL-kommunikaatiolaitteen käytöstä. CRDL on interaktiivinen laite, joka on kommunikoinnin apuväline. CRDL-laitetta käytetään, kun halutaan tukea vuorovaikutusta ja kommunikointia ihmisten välillä ja sen avulla kommunikointi perustuu kosketukseen. Teknologiaa voidaan käyttää kommunikoinnin tukena esimerkiksi puhelimien, tablettien ja tietokoneiden kautta. Teknologisen apuvälineen kautta viestit voidaan välittää joko symbolein, kirjoittamalla tai synteettisen puheen ja videon välityksellä.
Työ tehtiin osana Centrian RoboSote-hanketta ja valmis tuotos julkaistiin Centria Healthlab Youtubekanavalla. Videoon tehtiin suomenkielinen ja englanninkielinen tekstitys, jotta sen tavoitettavuus olisi laajempaa. Kirjallisessa raportissa tarkoituksenamme oli kertoa yleisesti erilaisista kommunikointimenetelmistä ja käydä läpi terveysteknologiaa ja hyvinvointiteknologiaa sekä niiden eroavaisuuksia.
Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaisia kommunikoinnin tukena käytettäviä menetelmiä, kuten symboleita, kuvia ja piirrosviestintää, sekä erilaisia tietoteknisiä laitteita, kuten puhelaitteet, tietokone, älypuhelin ja tabletit. Lisäksi paneuduimme opetusvideon hyötyihin ja opetusvideon tuottamiseen.
Video kuvattiin Centrian simulaatioluokassa, minkä jälkeen siihen tehtiin ääniraidat ja video editoitiin. Keräsimme palautetta Webropol-lomakkeella, johon vastasivat Centrian kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat anonyymisti. Palautteen mukaan opetusvideo toi kaikille jotain uutta tietoa, eikä laite ei ollut entuudestaan kenellekään tuttu. Video eteni loogisesti ja pysyi hyvin asiassaan.
Työ tehtiin osana Centrian RoboSote-hanketta ja valmis tuotos julkaistiin Centria Healthlab Youtubekanavalla. Videoon tehtiin suomenkielinen ja englanninkielinen tekstitys, jotta sen tavoitettavuus olisi laajempaa. Kirjallisessa raportissa tarkoituksenamme oli kertoa yleisesti erilaisista kommunikointimenetelmistä ja käydä läpi terveysteknologiaa ja hyvinvointiteknologiaa sekä niiden eroavaisuuksia.
Teoriaosuudessa käytiin läpi erilaisia kommunikoinnin tukena käytettäviä menetelmiä, kuten symboleita, kuvia ja piirrosviestintää, sekä erilaisia tietoteknisiä laitteita, kuten puhelaitteet, tietokone, älypuhelin ja tabletit. Lisäksi paneuduimme opetusvideon hyötyihin ja opetusvideon tuottamiseen.
Video kuvattiin Centrian simulaatioluokassa, minkä jälkeen siihen tehtiin ääniraidat ja video editoitiin. Keräsimme palautetta Webropol-lomakkeella, johon vastasivat Centrian kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat anonyymisti. Palautteen mukaan opetusvideo toi kaikille jotain uutta tietoa, eikä laite ei ollut entuudestaan kenellekään tuttu. Video eteni loogisesti ja pysyi hyvin asiassaan.