Tulevaisuuden toimintaterapeutin osaamistarpeet
Miikkulainen, Ronja; Mäkinen, Hanna (2023)
Miikkulainen, Ronja
Mäkinen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823070
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Yhteiskunnan muutokset vaikuttavat myös toimintaterapian tulevaisuuteen. Työelämän muutosta voidaan kuitenkin ennustaa, joten se kannattaa ottaa huomioon koulutuksen suunnittelussa, jotta koulutuksella pysytään vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Jyväskylän ammattikorkeakoululla on alkanut opetussuunnitelmauudistus, jonka myötä uusi opetussuunnitelma tulee käyttöön vuonna 2024. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tulevaisuuden toimintaterapeutin osaamistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Jyväskylän ammattikorkeakoululle tulevaisuuden toimintaterapeutin osaamistarvekuvaus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriatietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä kansainvälisistä tutkimuksista. Lisäksi tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin haastatteluja ja yhteiskehittämistapaamista. Haastatteluiden avulla oli tarkoitus selvittää työelämän näkökulmaa tulevaisuuden toimintaterapeutin osaamistarpeista. Haastatteluaineiston luokittelussa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun työryhmälle järjestetyssä työpajassa yhteiskehitettiin kerätyn aineiston pohjalta osaamistarvekuvaus.
Tutkimustuloksissa tärkeiksi huomioiksi nousivat taito käyttää ennaltaehkäisevää ja asiakaslähtöistä työotetta ja huomioida kestävän kehityksen periaatteet työskentelyssä. Digitalisaation myötä digiosaaminen korostuu tulevaisuudessa. Toimintaterapeutilla tulee olla hyvät vuorovaikutus- ja ohjaustaidot ja taito kohdata erilaisia ihmisiä. Lisäksi toimintaterapeutilla tulee olla taitoa tehdä moniammatillista yhteistyötä sekä erottaa oma ydinosaamisensa ja tuoda esille omaa ammatillista osaamistaan. Hyvä ongelmanratkaisukyky sekä valmius soveltaa tietoa ja toimintaa sekä tukea mielen hyvinvointia korostuvat tulevaisuudessa.
Kerätyn aineiston perusteella tuotettiin taulukkomuotoinen osaamistarvekuvaus, joka sisältää työpajassa keskeisimmin esiin nousseet osaamistarpeet. Opinnäytetyössä kehitettyä osaamistarvekuvausta voidaan käyttää hyödyksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opintojaksojen sisältöjen suunnittelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriatietoa kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä kansainvälisistä tutkimuksista. Lisäksi tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin haastatteluja ja yhteiskehittämistapaamista. Haastatteluiden avulla oli tarkoitus selvittää työelämän näkökulmaa tulevaisuuden toimintaterapeutin osaamistarpeista. Haastatteluaineiston luokittelussa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun työryhmälle järjestetyssä työpajassa yhteiskehitettiin kerätyn aineiston pohjalta osaamistarvekuvaus.
Tutkimustuloksissa tärkeiksi huomioiksi nousivat taito käyttää ennaltaehkäisevää ja asiakaslähtöistä työotetta ja huomioida kestävän kehityksen periaatteet työskentelyssä. Digitalisaation myötä digiosaaminen korostuu tulevaisuudessa. Toimintaterapeutilla tulee olla hyvät vuorovaikutus- ja ohjaustaidot ja taito kohdata erilaisia ihmisiä. Lisäksi toimintaterapeutilla tulee olla taitoa tehdä moniammatillista yhteistyötä sekä erottaa oma ydinosaamisensa ja tuoda esille omaa ammatillista osaamistaan. Hyvä ongelmanratkaisukyky sekä valmius soveltaa tietoa ja toimintaa sekä tukea mielen hyvinvointia korostuvat tulevaisuudessa.
Kerätyn aineiston perusteella tuotettiin taulukkomuotoinen osaamistarvekuvaus, joka sisältää työpajassa keskeisimmin esiin nousseet osaamistarpeet. Opinnäytetyössä kehitettyä osaamistarvekuvausta voidaan käyttää hyödyksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opintojaksojen sisältöjen suunnittelussa.