Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan osallisuus ammatillisen koulutuksen opintopolulla: monimenetelmäinen tutkimus osallisuuden kuvauksista SamPo-projektin aikana

Laurikainen, Merja; Pasanen, Satu (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Laurikainen_Pasanen.pdf (1.091Mt)
Lataukset: 


Laurikainen, Merja
Pasanen, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoima SamPo-saumaton opintopolku-projekti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ammattioppilaitoksissa ja ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden eli projektiin valittujen pilottiopiskelijoiden osallisuutta. Opiskelijoiden pilottijaksot sijoittuivat ammatillisen koulutuksen nivelvaiheisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille, miten osallisuus näyttäytyi ja miten se toteutui opiskelijoiden, projektitoimijoiden ja työntekijöiden kuvaamana ja arvioimana moniammatillisessa yhteistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena valmiista SamPo-projektin tutkimusaineistosta. Aineisto oli webropol-kyselyaineistoa, jossa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä sekä neljä pilottiopiskelijan teemahaastattelua valmiiksi litteroituna (N=70). Aineistosta etsittiin laadullisen tutkimuksen menetelmin osallisuuteen liittyviä alkuperäisilmauksia. Laadullisen aineiston analyysissa hyödynnettiin osallisuuden teorian kolmea tasoa. Määrällinen tutkimus toteutettiin tilastollisin menetelmin ja siihen valittiin tutkimukseen soveltuva yksi suljettu kysymys, johon eri kohderyhmien edustajat (N=64) vastasivat.
Opiskelijoiden omien kuvausten ja arvioiden mukaan eniten osallisuutta vahvistavia tekijöitä olivat vuorovaikutus ja päätäntävalta. Kaikki kohderyhmät kuvasivat vuorovaikutuksen olevan merkittävin opiskelijan osallisuutta vahvistava tekijä. Myös päätäntävallalla oli huomattava vaikutus opiskelijoiden osallisuuden näyttäytymisessä. Osallistuminen opiskelijoiden osallisuutta vahvistavana tekijänä esiintyi enemmän projektitoimijoiden ja työntekijöiden vastauksissa, kuin opiskelijoiden. Tutkimus näytti opiskelijoiden osallisuuden olevan melko hyvällä tasolla kohderyhmien kuvausten ja arviointien perusteella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste