Terveysalan opettajien kokemuksia lääkehoitopassista lääkehoidon osaamisen tukena
Hupponen, Sofia; Ranta, Linda (2023)
Hupponen, Sofia
Ranta, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822946
Tiivistelmä
Lääkehoitopassi on terveysalan opiskelijoiden henkilökohtainen sähköinen työväline. Sen avulla opiskelija saa tehtyä lääkehoidon osaamisen ja sen kehittymisen näkyväksi harjoittelun ohjaajalle, opettajalle sekä opiskelijalle itselleen. Lääkehoitopassi sisältää koulutuksen ja ohjattujen harjoittelujen aikana tapahtuvan lääkehoidon ohjauksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan opettajien kokemuksia lääkehoitopassin hyödyntämisestä opetuksessa, sekä herättää keskustelua lääkehoitopassin toimivuudesta terveysalan opettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda ilmi uusia keinoja, jolla terveysalan opettajat voivat kehittää lääkehoitopassin käyttöä tukemaan opetusta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluna ja kuvaileva kirjallisuuskatsaus kokosi tietoa aiheesta. Kohteena oli yhden ammattikorkeakoulun terveysalan opettajia. Teemahaastatteluun osallistui seitsemän opettajaa sairaanhoidon, ensihoidon, kätilöiden ja terveydenhoidon aloilta. Aineisto analysoitiin litteroimalla haastattelu sanasanaisesti, jonka jälkeen vastaukset jaoteltiin haastattelun teemoihin ja esille tulleisiin aihealueisiin.
Tulosten perusteella opettajat kokivat lääkehoitopassin hyödylliseksi ja toimivaksi työvälineeksi opiskelijoille lääkehoidon osaamisen seurannassa, sekä hyödyntämisessä lääkehoidon opinnoissa koko koulutuksen ajan. Lääkehoitopassista ei koettu samanlaista hyötyä opetuksen välineenä, vaan sen ajateltiin olevan enemmän opiskelijoille suunnattu työväline. The medication passport is a personal electronic working tool for healthcare students. With medication passport, students can make the knowledge of medical treatment and its development visible to the instructor of the internship, the teacher and the student itself. The medication passport includes the guidance of medical treatment during training and supervised trainings.
The purpose of this bachelor’s thesis was to study healthcare teacher´s experiences of using the medication passport in teaching and encourage to a discussion about the functionality of the medication passport from the healthcare teacher´s point of view. The goal was to reveal new ways in which healthcare teachers develop the use of the medication passport to support teaching. The owner of this bachelor´s thesis was Turku University of Applied Sciences.
The bachelor´s thesis was executed as a themed interview and a descriptive literature review collected information on the topic. The research target of this bachelor´s thesis was one University of Applied Sciences healthcare teachers. Seven teachers from the fields of nursing, primary care, midwives and health care participated in the thematic interview. The data was analyzed by transcribing the interview verbatim after which the answers were divided into the themes of the interview and the topics that came up.
Based on the results the teachers felt that the medication passport was a useful and functional tool for the students in monitoring the knowledge of medical care, as well as using it in medical care studies throughout the training. The medication passport was not perceived to have the same benefit as a teaching tool but was thought to be more of a work tool aimed at students.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan opettajien kokemuksia lääkehoitopassin hyödyntämisestä opetuksessa, sekä herättää keskustelua lääkehoitopassin toimivuudesta terveysalan opettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda ilmi uusia keinoja, jolla terveysalan opettajat voivat kehittää lääkehoitopassin käyttöä tukemaan opetusta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluna ja kuvaileva kirjallisuuskatsaus kokosi tietoa aiheesta. Kohteena oli yhden ammattikorkeakoulun terveysalan opettajia. Teemahaastatteluun osallistui seitsemän opettajaa sairaanhoidon, ensihoidon, kätilöiden ja terveydenhoidon aloilta. Aineisto analysoitiin litteroimalla haastattelu sanasanaisesti, jonka jälkeen vastaukset jaoteltiin haastattelun teemoihin ja esille tulleisiin aihealueisiin.
Tulosten perusteella opettajat kokivat lääkehoitopassin hyödylliseksi ja toimivaksi työvälineeksi opiskelijoille lääkehoidon osaamisen seurannassa, sekä hyödyntämisessä lääkehoidon opinnoissa koko koulutuksen ajan. Lääkehoitopassista ei koettu samanlaista hyötyä opetuksen välineenä, vaan sen ajateltiin olevan enemmän opiskelijoille suunnattu työväline.
The purpose of this bachelor’s thesis was to study healthcare teacher´s experiences of using the medication passport in teaching and encourage to a discussion about the functionality of the medication passport from the healthcare teacher´s point of view. The goal was to reveal new ways in which healthcare teachers develop the use of the medication passport to support teaching. The owner of this bachelor´s thesis was Turku University of Applied Sciences.
The bachelor´s thesis was executed as a themed interview and a descriptive literature review collected information on the topic. The research target of this bachelor´s thesis was one University of Applied Sciences healthcare teachers. Seven teachers from the fields of nursing, primary care, midwives and health care participated in the thematic interview. The data was analyzed by transcribing the interview verbatim after which the answers were divided into the themes of the interview and the topics that came up.
Based on the results the teachers felt that the medication passport was a useful and functional tool for the students in monitoring the knowledge of medical care, as well as using it in medical care studies throughout the training. The medication passport was not perceived to have the same benefit as a teaching tool but was thought to be more of a work tool aimed at students.