Yritysyhteistyökumppanien kartoitus Suomen maatalousmuseo Saralle ja yhteistyömenetelmien kehittäminen
Pitkäranta, Petra; Vesalainen, Sara (2023)
Pitkäranta, Petra
Vesalainen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822997
Tiivistelmä
Meidän tavoitteenamme on tehdä Suomen maatalousmuseo Saralle kartoitus, jonka avulla löydämme Saralle potentiaalisia yritysyhteistyökumppaneita ja selvitämme käytännön keinoja yhteistöiden toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme työn kannalta keskeistä aihetta, kulttuurisponsorointia. Aluksi määrittelemme kulttuurisponsoroinnin käsitteen sekä käsittelemme kulttuurisponsorointia sekä sponsoriyrityksen että sponsorointikohteen näkökulmasta. Käymme myös läpi kulttuurisponsoroinnin kasvua ja kehitystä. Teoriaosuuden lopussa kerromme kulttuurisponsorointiin liittyvistä ongelmista.
Teemme kartoituksen käyttäen eri yhteydenottotapoja. Suurimmalle osalle valituista yrityksistä lähetämme suoramarkkinointikirjeen ja Webropol-kyselyn. Seitsemään potentiaalisimmaksi arveltuun yritykseen olemme yhteydessä puhelimitse. Yhteen yritykseen olemme yhteydessä verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta, jonka jälkeen sovimme sähköpostitse haastattelun ajankohdan. Kahdelle yritykselle laitamme suoraan henkilökohtaisen sähköpostiviestin.
Webropol-kyselyyn saimme yhteensä 26 vastausta, ja vastaajista yhdeksän ilmoitti olevansa kiinnostunut mahdollisesta yhteistyöstä maatalousmuseo Saran kanssa. Puhelinsoitoilla tavoitimme neljä yritystä, joista kolme oli kiinnostunut. Puolet koko kartoitukseen vastanneista oli siis kiinnostuneita yhteistyöstä Saran kanssa. Tuloksissa ideoimme eri yhteistyömenetelmien kautta esimerkkejä, miten yhteistöitä pystytään käytännössä toteuttamaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme työn kannalta keskeistä aihetta, kulttuurisponsorointia. Aluksi määrittelemme kulttuurisponsoroinnin käsitteen sekä käsittelemme kulttuurisponsorointia sekä sponsoriyrityksen että sponsorointikohteen näkökulmasta. Käymme myös läpi kulttuurisponsoroinnin kasvua ja kehitystä. Teoriaosuuden lopussa kerromme kulttuurisponsorointiin liittyvistä ongelmista.
Teemme kartoituksen käyttäen eri yhteydenottotapoja. Suurimmalle osalle valituista yrityksistä lähetämme suoramarkkinointikirjeen ja Webropol-kyselyn. Seitsemään potentiaalisimmaksi arveltuun yritykseen olemme yhteydessä puhelimitse. Yhteen yritykseen olemme yhteydessä verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta, jonka jälkeen sovimme sähköpostitse haastattelun ajankohdan. Kahdelle yritykselle laitamme suoraan henkilökohtaisen sähköpostiviestin.
Webropol-kyselyyn saimme yhteensä 26 vastausta, ja vastaajista yhdeksän ilmoitti olevansa kiinnostunut mahdollisesta yhteistyöstä maatalousmuseo Saran kanssa. Puhelinsoitoilla tavoitimme neljä yritystä, joista kolme oli kiinnostunut. Puolet koko kartoitukseen vastanneista oli siis kiinnostuneita yhteistyöstä Saran kanssa. Tuloksissa ideoimme eri yhteistyömenetelmien kautta esimerkkejä, miten yhteistöitä pystytään käytännössä toteuttamaan.
