Tanssiva laulaja : Tanssivan laulajan kehon aktivointi
Murai, Shuichi (2023)
Murai, Shuichi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060823054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tanssiva laulaja ja tanssivan laulajan kehon aktivointi. Opinnäytetyöni on empiirinen tutkimus, joka perustuu omaan kokemukseeni sekä tanssijana että laulajana.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mitä lihaksia tanssivat laulajat tai laulavat tanssijat käyttävät eri tilanteissa, esimerkiksi esityksessä, konsertissa tai keikalla? Mitä lihaksia tanssijan ja laula-jan kehon aktivoimisesta löytyy? Ovatko ne samat hänen esiintyessään? Tässä opinnäytetyössä yritettiin saada vastauksia näihin kysymyksiin.
Opinnäytetyössäni kuvattiin ensin kehollisuutta ja sekä tanssijan että laulajan kehollisuutta. Esiteltiin tässä kohdassa, mitä kehollisuus oli ja mitä lihaksia tarvittiin sekä tanssijan että laulajan näkökulmasta.
Seuraavaksi esittelin, mikä on tanssiva laulaja ja millaisia tutkimusmenetelmiä olen käyttänyt tutkimuk-sessa, mm. asiantuntijoiden haastatteluja, oma päiväkirjani konsertistani ja oma päättönäyttökonserttini.
Lopuksi kirjoitettiin oma pohdinta tästä tutkimuksesta, jossa käsiteltiin sitä, mitä tutkimustuloksia saatiin ja oliko tutkimuskysymyksiin vastauksia.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mitä lihaksia tanssivat laulajat tai laulavat tanssijat käyttävät eri tilanteissa, esimerkiksi esityksessä, konsertissa tai keikalla? Mitä lihaksia tanssijan ja laula-jan kehon aktivoimisesta löytyy? Ovatko ne samat hänen esiintyessään? Tässä opinnäytetyössä yritettiin saada vastauksia näihin kysymyksiin.
Opinnäytetyössäni kuvattiin ensin kehollisuutta ja sekä tanssijan että laulajan kehollisuutta. Esiteltiin tässä kohdassa, mitä kehollisuus oli ja mitä lihaksia tarvittiin sekä tanssijan että laulajan näkökulmasta.
Seuraavaksi esittelin, mikä on tanssiva laulaja ja millaisia tutkimusmenetelmiä olen käyttänyt tutkimuk-sessa, mm. asiantuntijoiden haastatteluja, oma päiväkirjani konsertistani ja oma päättönäyttökonserttini.
Lopuksi kirjoitettiin oma pohdinta tästä tutkimuksesta, jossa käsiteltiin sitä, mitä tutkimustuloksia saatiin ja oliko tutkimuskysymyksiin vastauksia.