Työvaiheiden standardoiminen
Järvi, Lari (2023)
Järvi, Lari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on luoda Inex Partners Oy:lle standardointiprosessit työvaiheiden suorittamiseen. Nykyinen tilanne on osoittanut, että eri työtehtävät ja vastuualueet ovat aiheuttaneet työntekijöille erilaisia mielipiteitä ja toimintamalleja, mikä puolestaan on johtanut sekaannukseen ja epävarmuuteen tuotannon yhteydessä. Standardien avulla pyritään vähentämään näitä poikkeavia toimintatapoja.
Opinnäytetyössä tutkitaan eri työtehtäviä, tarkastellaan tuotannon kriittisiä kohtia ja luodaan virheille suuntaa antava tärkeysjärjestys, joka auttaa operaattoreita keskittymään eniten tuotannon kannalta olennaisiin asioihin. Lean-ajattelun periaatteita hyödynnetään ongelmakohtien ratkaisemisessa, ja työntekijöiden mielipiteitä ja ehdotuksia kuunnellaan aktiivisesti.
Tutkimuskysely oli osa opinnäytetyötä ja sen tulokset auttoivat syventämään ymmärrystä työntekijöiden näkökulmista. Näitä tuloksia hyödynnettiin erityisesti virheiden tärkeysjärjestyksen standardoimisessa. Opinnäytetyössä havaittiin, että työntekijöillä oli erilaisia menetelmiä virheiden korjaamiseen ja vastuualueiden ymmärtämiseen.
Opinnäytetyössä tutkitaan eri työtehtäviä, tarkastellaan tuotannon kriittisiä kohtia ja luodaan virheille suuntaa antava tärkeysjärjestys, joka auttaa operaattoreita keskittymään eniten tuotannon kannalta olennaisiin asioihin. Lean-ajattelun periaatteita hyödynnetään ongelmakohtien ratkaisemisessa, ja työntekijöiden mielipiteitä ja ehdotuksia kuunnellaan aktiivisesti.
Tutkimuskysely oli osa opinnäytetyötä ja sen tulokset auttoivat syventämään ymmärrystä työntekijöiden näkökulmista. Näitä tuloksia hyödynnettiin erityisesti virheiden tärkeysjärjestyksen standardoimisessa. Opinnäytetyössä havaittiin, että työntekijöillä oli erilaisia menetelmiä virheiden korjaamiseen ja vastuualueiden ymmärtämiseen.