Liimasolun korjausaseman layout-suunnittelu
Budde, Jere (2023)
Budde, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella autotehtaan kokoonpanoosastolle uusi lasinvaihdossa käytettävä korjausasema, johon sisältyy robotisoitu liimasolu. Työ tehtiin Valmet Automotive Oyj:n Uudenkaupungin autotehtaalla, jossa valmistetaan Mercedes-Benz ajoneuvoja. Valmet Automotiven toimialaan kuuluu ajoneuvojen sopimusvalmistus muiden palveluiden lisäksi.
Työn alkutilanteessa kokoonpanoprosessista löytyi olemassa oleva liimasolu ja korjausasema. Tarve uudelle asemalle on syntynyt tehtaan layout muutoksien sekä uuden valmistettavan tuotteen takia. Suunnittelussa piti huomioida aseman useat käyttötarkoitukset, asema toimii korjauspaikkana, laatuosaston testauspaikkana sekä uuden valmistettavan tuotteen varajärjestelmänä, jolloin solun avulla voidaan varmistaa tuotannon katkeamattomuus päälinjan solun mahdollisissa häiriötilanteissa.
Suunnittelutyön tarkoituksena oli löytää optimaalinen sijainti solulle sekä suunnitella mahdollisimman tehokas työasema, jonka avulla arvoa lisäämättömän työn määrää voidaan vähentää. Työn lopputuloksena oli uusi layout suunnitelma liimasolulle sekä sen yhteydessä toimivalle korjausasemalle.
Liimasolun sijainti sekä korjausaseman layout suunniteltiin Lean ajattelutavan sekä Toyotan tuotantojärjestelmän oppien perusteella. Työaseman suunnittelussa hyödynnettiin myös MTM-2 liikeaikajärjestelmää. Aseman layout suunniteltiin käyttäen Autodeskin AutoCAD ohjelmistoa.
Työn alkutilanteessa kokoonpanoprosessista löytyi olemassa oleva liimasolu ja korjausasema. Tarve uudelle asemalle on syntynyt tehtaan layout muutoksien sekä uuden valmistettavan tuotteen takia. Suunnittelussa piti huomioida aseman useat käyttötarkoitukset, asema toimii korjauspaikkana, laatuosaston testauspaikkana sekä uuden valmistettavan tuotteen varajärjestelmänä, jolloin solun avulla voidaan varmistaa tuotannon katkeamattomuus päälinjan solun mahdollisissa häiriötilanteissa.
Suunnittelutyön tarkoituksena oli löytää optimaalinen sijainti solulle sekä suunnitella mahdollisimman tehokas työasema, jonka avulla arvoa lisäämättömän työn määrää voidaan vähentää. Työn lopputuloksena oli uusi layout suunnitelma liimasolulle sekä sen yhteydessä toimivalle korjausasemalle.
Liimasolun sijainti sekä korjausaseman layout suunniteltiin Lean ajattelutavan sekä Toyotan tuotantojärjestelmän oppien perusteella. Työaseman suunnittelussa hyödynnettiin myös MTM-2 liikeaikajärjestelmää. Aseman layout suunniteltiin käyttäen Autodeskin AutoCAD ohjelmistoa.