Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu osana käyttöliittymän kehitystä

Raitanen, Nicola (2023)

Avaa tiedosto
Raitanen_Nicola.pdf (33.70Mt)
Lataukset: 


Raitanen, Nicola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923232
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan, Trinitas Lääkäripalvelut Oy:n, toiveena oli kehittää asiakaslähtöisesti Trinitas Lääkäritalon ajanvarausjärjestelmän ja etävastaanoton käyttöliittymää, jotta he pystyvät kohdistamaan palveluitaan paremmin yksityisasiakkaille. Lisäksi toiveena oli, että uudet suunniteltavat konseptit käyttöliittymistä olisivat yhteensopivat Trinitas Lääkäritalon brändin kanssa. Kehittämisprojektissa vastattiin tutkimuskysymyksiin, kehittääkö käytettävyystestaus nykyistä käyttöliittymää ja huomioiko uusi käyttöliittymä kohderyhmän asettamat vaatimukset paremmin.

Kehittämisprojekti toteutettiin käyttäen käytettävyystestausta, haastattelua ja vertailua tiedonkeruumenetelminä. Käytettävyystestausta varten rekrytoitiin yhdeksän yli 50-vuotiasta henkilöä, jotka soveltuvat määriteltyyn kohderyhmään. Kohderyhmään sisältyy ikäihmisiä, jotka omaavat vähän tai ei ollenkaan digitaitoja, minkä rajoittuneisuus lisää mm. epätasa-arvon tunnetta ikäihmisillä. Käytettävyystestauksesta saatuja tuloksia käyttöliittymän ja testihenkilön välisestä vuorovaikutuksesta arvioitiin käytettävyyden arviointimenetelmien avulla, ja haastatteluista kerätty palaute sekä vertailussa ilmenneet ratkaisut hyödynnettiin uusien konseptien layout suunnittelussa.

Lopullisena tuotteena syntyi kohderyhmän käytettävyyttä koskeva raportti sekä konsepti ajanvarausjärjestelmän ja videovastaanoton uudesta layoutista, jossa on huomioitu kohderyhmän vaatimukset sekä toimeksiantajan esittämät toiveet. Käytettävyystestauksessa ja haastatteluissa saadut tulokset olivat yksilöllisiä, mutta niissä korostui yhtenevät käytettävyyden ongelmiin ja parannusehdotuksiin liittyvät teemat. Toimeksiantaja pystyy raportin ja luotujen konseptien avulla kehittämään nykyisiä käyttöliittymiä, ja tehtyjen muutosten myötä päivitettyjä käyttöliittymiä voidaan tulevaisuudessa testata tarvittaessa uudella käytettävyyden testauksella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste