Käyttäjäkeskeinen suunnittelu osana käyttöliittymän kehitystä
Raitanen, Nicola (2023)
Raitanen, Nicola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923232
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan, Trinitas Lääkäripalvelut Oy:n, toiveena oli kehittää asiakaslähtöisesti Trinitas Lääkäritalon ajanvarausjärjestelmän ja etävastaanoton käyttöliittymää, jotta he pystyvät kohdistamaan palveluitaan paremmin yksityisasiakkaille. Lisäksi toiveena oli, että uudet suunniteltavat konseptit käyttöliittymistä olisivat yhteensopivat Trinitas Lääkäritalon brändin kanssa. Kehittämisprojektissa vastattiin tutkimuskysymyksiin, kehittääkö käytettävyystestaus nykyistä käyttöliittymää ja huomioiko uusi käyttöliittymä kohderyhmän asettamat vaatimukset paremmin.
Kehittämisprojekti toteutettiin käyttäen käytettävyystestausta, haastattelua ja vertailua tiedonkeruumenetelminä. Käytettävyystestausta varten rekrytoitiin yhdeksän yli 50-vuotiasta henkilöä, jotka soveltuvat määriteltyyn kohderyhmään. Kohderyhmään sisältyy ikäihmisiä, jotka omaavat vähän tai ei ollenkaan digitaitoja, minkä rajoittuneisuus lisää mm. epätasa-arvon tunnetta ikäihmisillä. Käytettävyystestauksesta saatuja tuloksia käyttöliittymän ja testihenkilön välisestä vuorovaikutuksesta arvioitiin käytettävyyden arviointimenetelmien avulla, ja haastatteluista kerätty palaute sekä vertailussa ilmenneet ratkaisut hyödynnettiin uusien konseptien layout suunnittelussa.
Lopullisena tuotteena syntyi kohderyhmän käytettävyyttä koskeva raportti sekä konsepti ajanvarausjärjestelmän ja videovastaanoton uudesta layoutista, jossa on huomioitu kohderyhmän vaatimukset sekä toimeksiantajan esittämät toiveet. Käytettävyystestauksessa ja haastatteluissa saadut tulokset olivat yksilöllisiä, mutta niissä korostui yhtenevät käytettävyyden ongelmiin ja parannusehdotuksiin liittyvät teemat. Toimeksiantaja pystyy raportin ja luotujen konseptien avulla kehittämään nykyisiä käyttöliittymiä, ja tehtyjen muutosten myötä päivitettyjä käyttöliittymiä voidaan tulevaisuudessa testata tarvittaessa uudella käytettävyyden testauksella.
Kehittämisprojekti toteutettiin käyttäen käytettävyystestausta, haastattelua ja vertailua tiedonkeruumenetelminä. Käytettävyystestausta varten rekrytoitiin yhdeksän yli 50-vuotiasta henkilöä, jotka soveltuvat määriteltyyn kohderyhmään. Kohderyhmään sisältyy ikäihmisiä, jotka omaavat vähän tai ei ollenkaan digitaitoja, minkä rajoittuneisuus lisää mm. epätasa-arvon tunnetta ikäihmisillä. Käytettävyystestauksesta saatuja tuloksia käyttöliittymän ja testihenkilön välisestä vuorovaikutuksesta arvioitiin käytettävyyden arviointimenetelmien avulla, ja haastatteluista kerätty palaute sekä vertailussa ilmenneet ratkaisut hyödynnettiin uusien konseptien layout suunnittelussa.
Lopullisena tuotteena syntyi kohderyhmän käytettävyyttä koskeva raportti sekä konsepti ajanvarausjärjestelmän ja videovastaanoton uudesta layoutista, jossa on huomioitu kohderyhmän vaatimukset sekä toimeksiantajan esittämät toiveet. Käytettävyystestauksessa ja haastatteluissa saadut tulokset olivat yksilöllisiä, mutta niissä korostui yhtenevät käytettävyyden ongelmiin ja parannusehdotuksiin liittyvät teemat. Toimeksiantaja pystyy raportin ja luotujen konseptien avulla kehittämään nykyisiä käyttöliittymiä, ja tehtyjen muutosten myötä päivitettyjä käyttöliittymiä voidaan tulevaisuudessa testata tarvittaessa uudella käytettävyyden testauksella.