Puutavaran kuljetusten tehostaminen terminaaleja hyödyntäen
Repo, Jarkko (2023)
Repo, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923149
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko kuljetusyritysten toiminnasta tehokkaampaa ja kannattavampaa lisäämällä terminaalien käyttöä. Työn toimeksiantajan Metsäavain Oy:n tavoitteena oli saada opinnäytetyön tuloksena laskentamalli, jolla pystytään analysoimaan kuljetusyritysten kannattavuutta ja arvioimaan millaisella kalustolla toiminta olisi mahdollisimman tehokasta ja kannattavaa.
Tutkimuksessa selviää, että puutavaraa pystytään siirtämään tehokkaasti lähialueilla oleviin terminaaleihin. Kyseiset ajoneuvot ovat suunniteltu metsässä ajamiseen ja niiden ominaisuudet ovat parhaimmillaan juuri tässä työssä. Terminaalista tehtaalle puut ajetaan maantiekuljetuksiin suunnitelluilla siirtoajoneuvoilla, joihin pystytään lastaamaan mahdollisimman iso kuorma ja jotka ovat keveitä ja taloudellisia metsäajoneuvoihin verrattuna. Siirtoajoneuvojen lastaamiseen tarvitaan erillinen lastauskone. Tutkimuksessa selviää, että lastauskustannukset kuormaa kohden ovat kuitenkin maltilliset, edellyttäen että toiminta on riittävän laajaa.
Työssä tutkittiin myös toiminnasta urakan antajalle koituvia mahdollisia säästöjä kustannuksista. Näitä on auraus- ja tienhoitokustannusten pieneneminen, toimitusvarmuuden parantaminen ja tehdasterminaalikustannusten pieneneminen.
Nykyinen käytössä oleva kuljetusyrittäjien taksamalli on rakennettu niin, että kuljetusyrityksen kannalta on aina kannattavaa ajaa puut terminaalin kautta ja tästä tulevat kustannukset koituvat urakan antajan maksettaviksi. Työn avulla voidaan yhdessä kuljetusyrityksen ja urakan antajan kanssa sopia terminaalin ja tehtaan välille oma kuljetustaksa, niin että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuljetusyrityksen kulurakenne kattavasti läpi ja tulokseksi saatiin, että valitsemalla oikea kalusto, voidaan kannattavuutta parantaa. Tutkimus tehtiin monen yrittäjän tunnuslukujen keskiarvoilla ja koska muuttujia on paljon, tulee jokaisen yrityksen kohdalla tehdä omat laskelmat.
Kuljettajien työnhyvinvointiin ja alalla kestämiseen työ ei ota kantaa ja tästä olisi hyvä tehdä oma tutkimuksensa.
Tutkimuksessa selviää, että puutavaraa pystytään siirtämään tehokkaasti lähialueilla oleviin terminaaleihin. Kyseiset ajoneuvot ovat suunniteltu metsässä ajamiseen ja niiden ominaisuudet ovat parhaimmillaan juuri tässä työssä. Terminaalista tehtaalle puut ajetaan maantiekuljetuksiin suunnitelluilla siirtoajoneuvoilla, joihin pystytään lastaamaan mahdollisimman iso kuorma ja jotka ovat keveitä ja taloudellisia metsäajoneuvoihin verrattuna. Siirtoajoneuvojen lastaamiseen tarvitaan erillinen lastauskone. Tutkimuksessa selviää, että lastauskustannukset kuormaa kohden ovat kuitenkin maltilliset, edellyttäen että toiminta on riittävän laajaa.
Työssä tutkittiin myös toiminnasta urakan antajalle koituvia mahdollisia säästöjä kustannuksista. Näitä on auraus- ja tienhoitokustannusten pieneneminen, toimitusvarmuuden parantaminen ja tehdasterminaalikustannusten pieneneminen.
Nykyinen käytössä oleva kuljetusyrittäjien taksamalli on rakennettu niin, että kuljetusyrityksen kannalta on aina kannattavaa ajaa puut terminaalin kautta ja tästä tulevat kustannukset koituvat urakan antajan maksettaviksi. Työn avulla voidaan yhdessä kuljetusyrityksen ja urakan antajan kanssa sopia terminaalin ja tehtaan välille oma kuljetustaksa, niin että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuljetusyrityksen kulurakenne kattavasti läpi ja tulokseksi saatiin, että valitsemalla oikea kalusto, voidaan kannattavuutta parantaa. Tutkimus tehtiin monen yrittäjän tunnuslukujen keskiarvoilla ja koska muuttujia on paljon, tulee jokaisen yrityksen kohdalla tehdä omat laskelmat.
Kuljettajien työnhyvinvointiin ja alalla kestämiseen työ ei ota kantaa ja tästä olisi hyvä tehdä oma tutkimuksensa.