Tutkimusryhmän viestintäsuunnitelman laatiminen : case: Turun ammattikorkeakoulun Sivisote-tutkimusryhmä
Salakari, Minna (2023)
Salakari, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923251
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin tutkimus- ja hankeviestinnän nyky- ja tahtotilaa sekä sidosryhmätoimijoiden viestinnällisiä tarpeita Turun ammattikorkeakoulun Sivisote-tutkimusryhmän toiminnasta. Tavoitteena oli yhtenäistää ja kirkastaa viestinnän linja, menetelmät ja toimintatavat.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, sähköisen kyselyn menetelmin tutkimusryhmän sidosryhmille (n=22). Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset sisällönanalyysilla teemoitellen.
Tulosten mukaan Sivisote-tutkimusryhmän toiminta on laadukasta, asiantuntevaa ja monipuolista. Sivisote nähdään eteenpäin katsovana, aikaan-saavana ja tuloksellisena toimijana. Tutkimusryhmäviestintä koetaan melko kiinnostavaa ja arvostettavana, mutta se ei herätä riittävästi huomiota tai vaikuta suunnitellulta.
Sidosryhmätoimijoiden viestintätarve kohdistuu olemassa olevaan yhteistyöhön tai hankkeeseen sekä alakohtaiseen tutkimustietoon ja apurahahakuihin. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin viestintäsuunnitelma tehokkaan ja tavoittavan viestinnän toteuttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, sähköisen kyselyn menetelmin tutkimusryhmän sidosryhmille (n=22). Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset sisällönanalyysilla teemoitellen.
Tulosten mukaan Sivisote-tutkimusryhmän toiminta on laadukasta, asiantuntevaa ja monipuolista. Sivisote nähdään eteenpäin katsovana, aikaan-saavana ja tuloksellisena toimijana. Tutkimusryhmäviestintä koetaan melko kiinnostavaa ja arvostettavana, mutta se ei herätä riittävästi huomiota tai vaikuta suunnitellulta.
Sidosryhmätoimijoiden viestintätarve kohdistuu olemassa olevaan yhteistyöhön tai hankkeeseen sekä alakohtaiseen tutkimustietoon ja apurahahakuihin. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin viestintäsuunnitelma tehokkaan ja tavoittavan viestinnän toteuttamiseksi.