Oppilaan näköinen koulun hyvinvointityö : osallisuus ja sen työstäminen vuosikelloon
Hannula, Jenni (2023)
Hannula, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923260
Tiivistelmä
Oppilaiden hyvinvoinnin merkitys on korostunut, mutta samaan aikaan heidän osallisuuden kokemuksensa ovat laskeneet (THL 2019,2021). Kouluista on tullut tärkeä paikka hyvinvointitaitojen opettamisen suhteen ja siksi niiden toteuttamiseksi on alettu tehdä vuosikelloja.
Kehittämisprojektin tehtävänä oli saada tietoa oppilaiden kokemasta osallisuudesta koulussa sekä saada ideoita oppilailta osallisuuden lisäämiseksi. Myös heidän opettajiltaan kerättiin tietoa oppilaiden osallisuudesta ja sen lisäämisestä heidän työssään.
Kehittämisprojekti toteutettiin vuosina 2020–2023 Uudessakaupungissa. Pilottikouluna toimi Lokalahden alakoulu. Oppilailta tullut tieto kerättiin toiminnallisten oppituntien muodossa ja opettajille järjestettiin ryhmähaastattelu.
Oppilaiden mukaan koulussa on osallisuutta. Heitä kuunnellaan ja he saavat vaikuttaa asioihin esimerkiksi oppilaskunnan kautta. Oppilaiden mukaan osallisuutta lisäisi se, että asioita voisi suunnitella yhdessä aikuisten kanssa pitkin lukuvuotta. Opettajien mukaan aiheelle on annettava enemmän aikaa ja sen kehittämisessä tulisi hyödyntää moniammatillisuutta.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi posteri, jossa on kerättynä oppilaiden ideoita hyvinvoinnin työstämiseksi. Posteri liitetään osaksi kaupungin hyvinvointityön vuosikelloa. The importance of wellbeing is increasing, but at the same time the students’ sense of belonging is poor. The schools have become significant places to teach wellbeing and that is the reason why they have started to plan annual calendar to support wellbeing.
The task of the development project was to get information about students’ sense of belonging. This project was carried out for the city of Uusikaupunki between 2021-2023. It was piloted at the Lokalahti school. Acquisition of material were functional lessons with 1st-6th graders and a group interview with their teachers.
According to students there is a considerable amount of belonging in school. Still, matters could be planned systematically and together which would increase the students’ sense of belonging. According to teachers the subject should be given more time and development should happen on a multi-professional level.
The output of the development project was a poster, where has been collected students’ ideas to increase the sense of belonging.
Kehittämisprojektin tehtävänä oli saada tietoa oppilaiden kokemasta osallisuudesta koulussa sekä saada ideoita oppilailta osallisuuden lisäämiseksi. Myös heidän opettajiltaan kerättiin tietoa oppilaiden osallisuudesta ja sen lisäämisestä heidän työssään.
Kehittämisprojekti toteutettiin vuosina 2020–2023 Uudessakaupungissa. Pilottikouluna toimi Lokalahden alakoulu. Oppilailta tullut tieto kerättiin toiminnallisten oppituntien muodossa ja opettajille järjestettiin ryhmähaastattelu.
Oppilaiden mukaan koulussa on osallisuutta. Heitä kuunnellaan ja he saavat vaikuttaa asioihin esimerkiksi oppilaskunnan kautta. Oppilaiden mukaan osallisuutta lisäisi se, että asioita voisi suunnitella yhdessä aikuisten kanssa pitkin lukuvuotta. Opettajien mukaan aiheelle on annettava enemmän aikaa ja sen kehittämisessä tulisi hyödyntää moniammatillisuutta.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi posteri, jossa on kerättynä oppilaiden ideoita hyvinvoinnin työstämiseksi. Posteri liitetään osaksi kaupungin hyvinvointityön vuosikelloa.
The task of the development project was to get information about students’ sense of belonging. This project was carried out for the city of Uusikaupunki between 2021-2023. It was piloted at the Lokalahti school. Acquisition of material were functional lessons with 1st-6th graders and a group interview with their teachers.
According to students there is a considerable amount of belonging in school. Still, matters could be planned systematically and together which would increase the students’ sense of belonging. According to teachers the subject should be given more time and development should happen on a multi-professional level.
The output of the development project was a poster, where has been collected students’ ideas to increase the sense of belonging.