Psykoedukaatiota ääniharhoja kuuleville : psykoedukaatio-oppaan tuottaminen Tyksin psykoosiosastoille
Mustila, Maija; Niemi, Selja; Nurminen, Aino-Kaisa (2023)
Mustila, Maija
Niemi, Selja
Nurminen, Aino-Kaisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923259
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Toimeksiantajana toimi Turun yliopistollisen keskussairaalan psykiatrinen palvelualue. Kehittämistyön kohderyhmiä olivat psykoosiosastojen kuntoutujat sekä siellä toimivat toimintaterapeutit.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa psykoedukaatiomateriaalia ääniharhoja kuuleville psykoosikuntoutujille. Tuotoksena syntyi Elämää äänien kanssa -opas. Oppaasta tuotettiin sekä sähköinen että tulostettava versio. Opas on suunniteltu toimintaterapeuttien käyttöön psykoosikuntoutujan yksilö- ja ryhmäterapiassa sekä arviointijaksolla.
Lisäksi tavoitteena oli jakaa tietoa psykoosista, psykoosisairauksista, ääniharhoista sekä psykoedukatiivista menetelmistä ääniharhojen kuntoutuksessa, niin kuntoutujille, kuin henkilökunnalle. Kehittämistyön teoreettisten lähtökohtien tarkoituksena on tukea oppaan käyttöä.
Kehittämisprosessiin sisältyi oppaan toimivuutta ja käyttömahdollisuuksia arvioiva kokeilujakso psykoosiosastoilla. Palaute kerättiin verkkokyselyllä. Verkkokysely koostui avoimista ja suljetuista kysymyksistä. Kokeilujakson perusteella opas koettiin selkeäksi sekä helposti lähestyttäväksi. Kokeilujaksoon osallistuneiden toimintaterapeuttien mukaan kuntoutujat olivat kokeneet oppaan sisältävän vanhan tutun tiedon lisäksi myös uutta. This bachelor’s thesis was carried out as a development project. The employer of this project was the psychiatric service district of the Turku University Hospital. The target groups of this project were the patients and occupational therapists of the psychosis wards.
The purpose of this thesis was to produce material for psychoeducational purposes for patients with auditory hallucinations. This project produced a psychoeducational guidebook called Living with voices. The guidebook was produced in both digital and printable formats. The guidebook is designed to be used by occupational therapists for three different purposes: individual therapy, group therapy and during assessment process.
Furthermore, the objective of this project was to share information with the patients and the healthcare personnel about psychosis, psychotic disorders, auditory hallucinations, and psychoeducational methods used in the rehabilitation of patients with auditory hallucinations. The theoretical basis included in this thesis is meant to support the use of the guidebook.
The project included a practical trial period at the wards to assess the functionality and the usability of the guidebook. The feedback was gathered by using an online survey. According to the results the guidebook was perceived as clear and easy to approach. According to the occupational therapists who participated in the trial period, the rehabilitants had experienced the guidebook to contain not only familiar but also new information.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa psykoedukaatiomateriaalia ääniharhoja kuuleville psykoosikuntoutujille. Tuotoksena syntyi Elämää äänien kanssa -opas. Oppaasta tuotettiin sekä sähköinen että tulostettava versio. Opas on suunniteltu toimintaterapeuttien käyttöön psykoosikuntoutujan yksilö- ja ryhmäterapiassa sekä arviointijaksolla.
Lisäksi tavoitteena oli jakaa tietoa psykoosista, psykoosisairauksista, ääniharhoista sekä psykoedukatiivista menetelmistä ääniharhojen kuntoutuksessa, niin kuntoutujille, kuin henkilökunnalle. Kehittämistyön teoreettisten lähtökohtien tarkoituksena on tukea oppaan käyttöä.
Kehittämisprosessiin sisältyi oppaan toimivuutta ja käyttömahdollisuuksia arvioiva kokeilujakso psykoosiosastoilla. Palaute kerättiin verkkokyselyllä. Verkkokysely koostui avoimista ja suljetuista kysymyksistä. Kokeilujakson perusteella opas koettiin selkeäksi sekä helposti lähestyttäväksi. Kokeilujaksoon osallistuneiden toimintaterapeuttien mukaan kuntoutujat olivat kokeneet oppaan sisältävän vanhan tutun tiedon lisäksi myös uutta.
The purpose of this thesis was to produce material for psychoeducational purposes for patients with auditory hallucinations. This project produced a psychoeducational guidebook called Living with voices. The guidebook was produced in both digital and printable formats. The guidebook is designed to be used by occupational therapists for three different purposes: individual therapy, group therapy and during assessment process.
Furthermore, the objective of this project was to share information with the patients and the healthcare personnel about psychosis, psychotic disorders, auditory hallucinations, and psychoeducational methods used in the rehabilitation of patients with auditory hallucinations. The theoretical basis included in this thesis is meant to support the use of the guidebook.
The project included a practical trial period at the wards to assess the functionality and the usability of the guidebook. The feedback was gathered by using an online survey. According to the results the guidebook was perceived as clear and easy to approach. According to the occupational therapists who participated in the trial period, the rehabilitants had experienced the guidebook to contain not only familiar but also new information.