Toisen asteen miesvaltaisten alojen ergonomiaopetus : opiskelijoiden kokemuksia
Frangén, Rasmus; Loponen, Janne (2023)
Frangén, Rasmus
Loponen, Janne
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923273
Tiivistelmä
Reilu kolmasosa peruskoulun päättäneistä oppilaista jatkaa opiskelemaan ammatilliseen koulutukseen. Toisen asteen miesvaltaisten alojen ergonomiaopetusta on tutkittu vain vähän. New Käys of Promoting Performance -tutkimusryhmällä on suunnitteilla tätä aihealuetta koskeva kehittämishanke, johon tämän opinnäytetyön on määrä toimia alkukartoituksena. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ergonomiaopetuksen toteutusta, opiskelijoiden kokemuksia ergonomiaopetuksen sisällöstä ja kehityskohteista.
Tutkimukseen valittiin kolmen suurimman fyysisesti raskaita työtehtäviä sisältävien miesvaltaisten alojen perustutkintojen edustajia. Nämä alat olivat sähkö- ja teemahaastattelulla automaatio-, talonrakennus- sekä ajoneuvoala. Koska näiden alojen ergonomiaopetuksesta on vain vähän tutkittua tietoa, opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelulla. Otokseen kuului seitsemän (7) edustajaa.
Haastatteluiden perusteella ergonomiaopetus toteutui teoriatunnein, käytännönopetuksen yhteydessä, opettajan väliintulolla tai opiskelijan oman aktiivisuuden myötä. Opiskelijat kokivat monien ergonomisten haasteiden olevan sellaisia, ettei niihin voida opetuksessa vaikuttaa. Samalla esiin nousi myös ergonomiaopetuksen tärkeys ja sen riittämättömyys. Opiskelijat toivoivat ergonomiaopetuksen tapahtuvan enemmän käytännön työn ohessa ja sisältäen työasentoihin, nostotekniikoihin ja työn tauottamiseen keskittyvää opetusta. One-third of students graduating from comprehensive school continue their studies in vocational education. Ergonomics education in male-dominated fields of secondary education has received limited research attention. The New Ways of Promoting Performance research group is planning a development project related to this topic, and this thesis is intended to serve as an initial assessment. The aim of the thesis is to examine the implementation of ergonomics instruction, as well as students' experiences and areas for improvement regarding ergonomics education.
Representatives from the three largest vocational physically demanding male-dominated fields were selected for the study. These fields included electrical and automation, construction, and automotive industries. Due to the limited existing research on ergonomics education in these fields, a thematic interview approach was employed for the thesis, involving a sample of seven (7) participants.
Based on the interviews, ergonomics instruction was conducted through theoretical lessons, alongside practical work, teacher intervention, or students' own initiative. Students perceived many ergonomic challenges as being beyond the scope of educational influence. At the same time, the importance of ergonomics education was emphasized, along with its insufficiency. Students expressed a desire for ergonomics instruction to take place alongside practical work, focusing on work postures, lifting techniques, and work breaks.
Tutkimukseen valittiin kolmen suurimman fyysisesti raskaita työtehtäviä sisältävien miesvaltaisten alojen perustutkintojen edustajia. Nämä alat olivat sähkö- ja teemahaastattelulla automaatio-, talonrakennus- sekä ajoneuvoala. Koska näiden alojen ergonomiaopetuksesta on vain vähän tutkittua tietoa, opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelulla. Otokseen kuului seitsemän (7) edustajaa.
Haastatteluiden perusteella ergonomiaopetus toteutui teoriatunnein, käytännönopetuksen yhteydessä, opettajan väliintulolla tai opiskelijan oman aktiivisuuden myötä. Opiskelijat kokivat monien ergonomisten haasteiden olevan sellaisia, ettei niihin voida opetuksessa vaikuttaa. Samalla esiin nousi myös ergonomiaopetuksen tärkeys ja sen riittämättömyys. Opiskelijat toivoivat ergonomiaopetuksen tapahtuvan enemmän käytännön työn ohessa ja sisältäen työasentoihin, nostotekniikoihin ja työn tauottamiseen keskittyvää opetusta.
Representatives from the three largest vocational physically demanding male-dominated fields were selected for the study. These fields included electrical and automation, construction, and automotive industries. Due to the limited existing research on ergonomics education in these fields, a thematic interview approach was employed for the thesis, involving a sample of seven (7) participants.
Based on the interviews, ergonomics instruction was conducted through theoretical lessons, alongside practical work, teacher intervention, or students' own initiative. Students perceived many ergonomic challenges as being beyond the scope of educational influence. At the same time, the importance of ergonomics education was emphasized, along with its insufficiency. Students expressed a desire for ergonomics instruction to take place alongside practical work, focusing on work postures, lifting techniques, and work breaks.