Jongleerausta näkövammaisille
Humalajärvi, Jarmo (2023)
Humalajärvi, Jarmo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923299
Tiivistelmä
Kartoitan opinnäytetyössäni jongleeraustekniikoita ja -välineitä, joiden avulla eri asteisesti näkövammaiset ja sokeat pystyvät harjoittelemaan tilanhahmotusta ja motoriikkaa. Opinnäytetyöraportti on kuvaus kokemusasiantuntija Ronja Pahaojan kanssa toteutetun kehittämistyön tuloksista.
Opinnäytetyö sisältää kuvauksen jongleerauksen perustekniikoista ja -välineistä, jotta näkövammainen tai näkövammaisen kanssa työskentelevä saa tietopohjaa tästä laajasta aihepiiristä. Avaan kehittämisprosessin aikana testattuja jongleeraustekniikoita ja kerron kehittämistämme välineistä. Käytännön sovellutusten lisäksi opinnäyteraportissa pohditaan näkövammaisille opettamisen erityispiirteitä ja jongleerausharjoitteiden kuvailun haasteita.
Opinnäytetyöprojektin tulokset osoittavat, että jongleerauksen perustekniikoita soveltamalla ja jongleerausvälineitä modifioimalla näkövammaiset ja sokeat voivat harjoitella jongleerausta monin tavoin. Projektin avulla saavutettiin toivottuja laadullisia muutoksia ja kehitettiin käytännön sovellutuksia jongleerauksen opettamiseen näkövammaisille. Valmistimme näkövammaisten käyttöön soveltuvat jongleerauspallot ja totesimme erityisesti multiball-kontaktijongleerauksen toimivan hyvin näkövammaisten kanssa työskentelyyn. In this thesis, I map out juggling techniques and tools, which help visually impaired and blind people to varying degrees practice spatial representation and motor skills. The thesis report is a description of the results of the development work carried out with experience expert Ronja Pahaoja.
The thesis contains a description of the basic techniques and tools of juggling, so that the visually impaired or those working with the visually impaired can gain a knowledge base on this broad topic. I open the juggling techniques tested during the development process and tell about the tools we developed. In addition to practical applications, the thesis report considers the special features of teaching the visually impaired and the challenges of describing juggling exercises.
The results of the thesis project show that by applying basic juggling techniques and modifying juggling equipment, visually impaired and blind people can practice juggling in multiple ways. The project achieved the desired qualitative changes and developed practical applications for teaching juggling to the visually impaired. We made juggling balls suitable for use by the visually impaired and found that multiball contact juggling in particular works well for working with the visually impaired.
Opinnäytetyö sisältää kuvauksen jongleerauksen perustekniikoista ja -välineistä, jotta näkövammainen tai näkövammaisen kanssa työskentelevä saa tietopohjaa tästä laajasta aihepiiristä. Avaan kehittämisprosessin aikana testattuja jongleeraustekniikoita ja kerron kehittämistämme välineistä. Käytännön sovellutusten lisäksi opinnäyteraportissa pohditaan näkövammaisille opettamisen erityispiirteitä ja jongleerausharjoitteiden kuvailun haasteita.
Opinnäytetyöprojektin tulokset osoittavat, että jongleerauksen perustekniikoita soveltamalla ja jongleerausvälineitä modifioimalla näkövammaiset ja sokeat voivat harjoitella jongleerausta monin tavoin. Projektin avulla saavutettiin toivottuja laadullisia muutoksia ja kehitettiin käytännön sovellutuksia jongleerauksen opettamiseen näkövammaisille. Valmistimme näkövammaisten käyttöön soveltuvat jongleerauspallot ja totesimme erityisesti multiball-kontaktijongleerauksen toimivan hyvin näkövammaisten kanssa työskentelyyn.
The thesis contains a description of the basic techniques and tools of juggling, so that the visually impaired or those working with the visually impaired can gain a knowledge base on this broad topic. I open the juggling techniques tested during the development process and tell about the tools we developed. In addition to practical applications, the thesis report considers the special features of teaching the visually impaired and the challenges of describing juggling exercises.
The results of the thesis project show that by applying basic juggling techniques and modifying juggling equipment, visually impaired and blind people can practice juggling in multiple ways. The project achieved the desired qualitative changes and developed practical applications for teaching juggling to the visually impaired. We made juggling balls suitable for use by the visually impaired and found that multiball contact juggling in particular works well for working with the visually impaired.