Laulupedagogin tuki näyttelijälle musiikkiesityksessä
Ohls, Emmi (2023)
Ohls, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123448
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan pedagogin näkökulmasta sitä, kuinka näyttelijää voidaan auttaa saavuttamaan ymmärrettävä ja koskettava tulkinta musiikkiesityksessään. Aihetta tutkitaan pääosin sen tiedon valossa, jota on kerätty teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoille tarkoitetulta Laulava näyttelijä -kurssilta keväällä 2022.
Lauluilmaisun opetuksen taustalle tutkielma avaa musiikkiteatterilaulupedagogin työnkuvaa sekä musikaalilaulun moninaisuutta. Ilmaisuun liittyvät laulutekniset osatekijät, kuten äänikvaliteetit, tekstianalyysi ja artikulaatio nähdään oleellisina draamaa palvelevina työkaluina, ja huomiota kiinnitetään myös siihen, kuinka musiikki vaikuttaa näyttelijätyöhön.
Tutkielma pohtii kriittisesti ”aidon” ja ”luonnollisen” tulkinnan vaatimusta ja kääntää katseensa opettajaan, jonka haastaa tarkkailemaan omia totuttuja käytänteitään. Yhdeksi pedagogin tärkeimmistä tehtävistä todetaan turvalliseen oppimisilmapiiriin sekä yksilölliseen kohtaamiseen pyrkiminen. Lopuksi väitetään, että ilmaisun hetkellä teknistä tietämystä tärkeämpää on yhteys muihin ja musiikkiin. Laulava näyttelijä vapautuu, kun huomio on jossain muualla kuin omassa äänessä tai laulun teknisessä suorittamisessa.
Lauluilmaisun opetuksen taustalle tutkielma avaa musiikkiteatterilaulupedagogin työnkuvaa sekä musikaalilaulun moninaisuutta. Ilmaisuun liittyvät laulutekniset osatekijät, kuten äänikvaliteetit, tekstianalyysi ja artikulaatio nähdään oleellisina draamaa palvelevina työkaluina, ja huomiota kiinnitetään myös siihen, kuinka musiikki vaikuttaa näyttelijätyöhön.
Tutkielma pohtii kriittisesti ”aidon” ja ”luonnollisen” tulkinnan vaatimusta ja kääntää katseensa opettajaan, jonka haastaa tarkkailemaan omia totuttuja käytänteitään. Yhdeksi pedagogin tärkeimmistä tehtävistä todetaan turvalliseen oppimisilmapiiriin sekä yksilölliseen kohtaamiseen pyrkiminen. Lopuksi väitetään, että ilmaisun hetkellä teknistä tietämystä tärkeämpää on yhteys muihin ja musiikkiin. Laulava näyttelijä vapautuu, kun huomio on jossain muualla kuin omassa äänessä tai laulun teknisessä suorittamisessa.