Asiakaskokemus henkilövalokuvauksessa : palvelustrategian kehittäminen asiakaslähtöisesti
Ruukki, Tero (2023)
Ruukki, Tero
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123457
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli media-alalla toimivan yrityksen henkilövalokuvaukseen liittyvän liiketoiminnan kehittäminen. Opinnäytetyössäni kuvaan sitä prosessia, jolla yrityksen palvelua voidaan kehittää asiakaslähtöisesti hyödyntäen tutkimuksellisia metodeja. Lähestyn opinnäytetyössäni henkilövalokuvausta asiakaskokemuksen näkökulmasta.
Henkilövalokuvaukseen liittyy usein kuvattavilla erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita. Tutkimuksellisessa osuudessa pyrin selvittämään kuvaustilanteen herättämiä kokemuksia kahdeksan henkilön kohdejoukosta. Kuvattavilta kerättiin aineistoa kyselyllä ja kuvausten jälkeen toteutetulla teemahaastattelulla. Aineiston tarkastelussa lähtökohtana oli kuvaajan ja kuvattavan välisen vuorovaikutuksen merkitys asiakaskokemuksen muodostumisessa.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että merkityksellisiä positiiviseen kokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat kuvattavien ohjaaminen, sekä rento ja innostava vuorovaikutus. Kuvaustilanteet ovat kuitenkin viime kädessä ainutkertaisia tapahtumia, joista syntyvään kokemukseen vaikuttavat useat eri tekijät. Kuvauksista syntyvään kokemukseen vaikuttavat myös kuvaajan ja kuvattavan välinen luottamus, kuvausympäristö ja kuvauksissa käytettävä tekniikka. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen asiakaspalvelutilanteissa.
Henkilövalokuvaukseen liittyy usein kuvattavilla erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita. Tutkimuksellisessa osuudessa pyrin selvittämään kuvaustilanteen herättämiä kokemuksia kahdeksan henkilön kohdejoukosta. Kuvattavilta kerättiin aineistoa kyselyllä ja kuvausten jälkeen toteutetulla teemahaastattelulla. Aineiston tarkastelussa lähtökohtana oli kuvaajan ja kuvattavan välisen vuorovaikutuksen merkitys asiakaskokemuksen muodostumisessa.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että merkityksellisiä positiiviseen kokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat kuvattavien ohjaaminen, sekä rento ja innostava vuorovaikutus. Kuvaustilanteet ovat kuitenkin viime kädessä ainutkertaisia tapahtumia, joista syntyvään kokemukseen vaikuttavat useat eri tekijät. Kuvauksista syntyvään kokemukseen vaikuttavat myös kuvaajan ja kuvattavan välinen luottamus, kuvausympäristö ja kuvauksissa käytettävä tekniikka. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen asiakaspalvelutilanteissa.
