Etämyynti – nykyaikaisen autokaupan elinehto
Kohtamäki, Arttu (2023)
Kohtamäki, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia autokaupan etämyyntiä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä etämyyntiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä kuluttajansuojaan ja vastuisiin autokaupassa. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa haastattelututkimus autokaupan myyjille etämyyntiin liittyen.
Teoriaosuudessa käsitellään etämyynnin eroavaisuutta muista verkko- ja internetkaupan muodoista sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Lisäksi työssä perehdytään etämyyntiin liittyviin vastuisiin, lakeihin ja määräyksiin, muun muassa esimerkkitapausten kautta.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä automyyjää etämyyntiin liittyen. Haastattelut toteutettiin kevään 2023 aikana. Tutkimustulosten mukaan automyyjät kokevat etämyynnin olevan erittäin hyvä asia kuluttajalle, mutta ei niinkään myyjäliikkeelle. Etämyynnin uhkana koetaan muun muassa palautusoikeuden väärinkäyttö ja lainsäädännölliset puutteet. Reklamaatioihin etämyynti ei ole suoranaisesti kuitenkaan myyjien kokemuksen mukaan vaikuttanut. Myyjien mukaan hyvistä ja huonoista puolista huolimatta etämyynti on ehdoton elinehto nykyaikaiselle kaupankäynnille autoalalla.
Teoriaosuudessa käsitellään etämyynnin eroavaisuutta muista verkko- ja internetkaupan muodoista sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Lisäksi työssä perehdytään etämyyntiin liittyviin vastuisiin, lakeihin ja määräyksiin, muun muassa esimerkkitapausten kautta.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä automyyjää etämyyntiin liittyen. Haastattelut toteutettiin kevään 2023 aikana. Tutkimustulosten mukaan automyyjät kokevat etämyynnin olevan erittäin hyvä asia kuluttajalle, mutta ei niinkään myyjäliikkeelle. Etämyynnin uhkana koetaan muun muassa palautusoikeuden väärinkäyttö ja lainsäädännölliset puutteet. Reklamaatioihin etämyynti ei ole suoranaisesti kuitenkaan myyjien kokemuksen mukaan vaikuttanut. Myyjien mukaan hyvistä ja huonoista puolista huolimatta etämyynti on ehdoton elinehto nykyaikaiselle kaupankäynnille autoalalla.