Asiakkaiden odotuksia TytoHome-etätutkimuslaitetta hyödyntävälle etälastenlääkäripalvelulle
Sarvijärvi, Sanna (2023)
Sarvijärvi, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923359
Tiivistelmä
COVID-19 pandemia lisäsi etä/telelääketieteen käyttömääriä räjähdysmäisesti, minkä seurauksena erilaisten digiterveyspalvelujen kehitys on edennyt pandemiavuosien aikana merkittävästi. Keväällä 2023 julkaistiin uudenlainen lastenlääkärin etävastaanottokonsepti, jossa hyödynnetään TytoHome-etätutkimuslaitetta. TytoHome on tekoälyteknologiaa hyödyntävä kotitutkimuslaite, jolla voi tehdä perustutkimuksia kotona ja lähettää tutkimustulokset etälääkärille diagnoosin tueksi. Laite ohjaa tutkimusten tekemistä ja mahdollistaa tarkan ja luotettavan tutkimusdatan tuottamisen turvallisesti, vaikka käyttäjällä ei olisikaan terveydenhuollon koulutusta tai osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä asiakasymmärrystä etälastenlääkäripalvelun käyttäjistä palvelumuotoilun menetelmin ja tuottaa tietoa lapsiperheiden odotuksista TytoHome-etätutkimuslaitetta hyödyntävän etälastenlääkärin vastaanoton käyttöön liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa asiakasymmärryksen tutkimisen pohjalta asiakasprofiilit, joiden avulla etädiagnostiikkateknologiaa hyödyntävää etälastenlääkäripalvelua voidaan kehittää, markkinoida ja tuottaa asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisesti: Aineistoa kerättiin sekä haastatteluilla että kyselyllä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kysely eläytymismenetelmää käyttäen. Haastatteluja toteutettiin neljä (4) kappaletta kohderyhmän perheille ja kyselyvastauksia saatiin viisitoista (15) kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja samankaltaisuuskaaviota käyttäen. Saavutettu asiakasymmärrys visualisoitiin neljään asiakasprofiiliin ja asiakasprofiilien arvonmuodostusta havainnollistettiin Value Proposition Canvasin avulla.
Keskeisenä tuloksena saavutetusta asiakasymmärryksestä voidaan todeta, että lapsiperheet suhtautuvat lähtökohtaisesti positiivisesti ja kiinnostuneesti etätutkimusteknologian käyttöön osana lapsen terveyden- ja sairaanhoitoa. Palvelulta odotetaan vaivattomuutta ja harkittua lapsikeskeistä kokonaisuutta. Palvelun halutaan olevan luotettavaa ja laadukasta. Etäpalvelu koetaan laadukkaana silloin, kun se on hoidon osalta yhtä hyvä tai parempi kuin lähivastaanotto, mutta sen käyttö on selvästi vaivattomampaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä asiakasymmärrystä etälastenlääkäripalvelun käyttäjistä palvelumuotoilun menetelmin ja tuottaa tietoa lapsiperheiden odotuksista TytoHome-etätutkimuslaitetta hyödyntävän etälastenlääkärin vastaanoton käyttöön liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa asiakasymmärryksen tutkimisen pohjalta asiakasprofiilit, joiden avulla etädiagnostiikkateknologiaa hyödyntävää etälastenlääkäripalvelua voidaan kehittää, markkinoida ja tuottaa asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisesti: Aineistoa kerättiin sekä haastatteluilla että kyselyllä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kysely eläytymismenetelmää käyttäen. Haastatteluja toteutettiin neljä (4) kappaletta kohderyhmän perheille ja kyselyvastauksia saatiin viisitoista (15) kappaletta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja samankaltaisuuskaaviota käyttäen. Saavutettu asiakasymmärrys visualisoitiin neljään asiakasprofiiliin ja asiakasprofiilien arvonmuodostusta havainnollistettiin Value Proposition Canvasin avulla.
Keskeisenä tuloksena saavutetusta asiakasymmärryksestä voidaan todeta, että lapsiperheet suhtautuvat lähtökohtaisesti positiivisesti ja kiinnostuneesti etätutkimusteknologian käyttöön osana lapsen terveyden- ja sairaanhoitoa. Palvelulta odotetaan vaivattomuutta ja harkittua lapsikeskeistä kokonaisuutta. Palvelun halutaan olevan luotettavaa ja laadukasta. Etäpalvelu koetaan laadukkaana silloin, kun se on hoidon osalta yhtä hyvä tai parempi kuin lähivastaanotto, mutta sen käyttö on selvästi vaivattomampaa.