Skolkuratorers metoder vid problematisk skolfrånvaro: en kvalitativ undersökning om skolkuratorers roll vid problematisk skolfrånvaro
Svenlin, Linnea (2023)
Svenlin, Linnea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923265
Tiivistelmä
Syftet med min undersökning var att kartlägga vilka arbetsmetoder som skolkuratorer i högstadiet använder sig av när elever brottas med problematisk skolfrånvaro. De centrala frågeställningarna i mitt arbete är: Vilka arbetsmetoder använder sig skolkuratorer sig av vid problematisk skolfrånvaro? Vilken är skolkuratorers roll vid elevers skolfrånvaro? Hur fungerar samarbetet med föräldrarna?
Metoden i arbetet är en kvalitativ undersökningsmetod. I min undersökning deltog fyra (4) skolkuratorer. Alla intervjupersoner arbetar i olika högstadium inom Österbottens välfärdsområde.
I min undersökning kom det fram att alla skolkuratorer använder sig av kartläggningsverktyget ISAP med eleverna men att de ofta blandar olika metoder i sitt arbete. Då det handlar om problematisk skolfrånvaro är kuratorn alltid med i processen på ett eller annat sätt. De försöker skapa en relation med eleven genom att lyssna och hjälpa dem med att öka närvaron, och hjälpa dem med deras individuella problem. Samarbetet med föräldrarna är viktigt och en självklar del i arbetet med elevens problematiska frånvaro. Samarbetet med föräldrarna fungerar oftast väldigt bra. Enligt respondenterna ökar denna problematik hela tiden men det finns ännu ingen universallösning för att lösa och hantera problematiken. The purpose of my study was to map out which methods school counsellors are using in secondary school when students are facing problematic school absenteeism. The central questions of my study are: Which methods are the school counsellors using when facing problematic school absenteeism? What role does the school counsellor have in students´ school absenteeism? How does the collaboration with the parent’s work?
The method in my study is a qualitative research method. In my study, I had four (4) participants. All of the interviewees are working in different middle schools in The Wellbeing Services County of Ostrobothnia.
My study showed that all school counsellors are using the mapping out tool ”ISAP” with the students, but they often mix different methods in their work. When it is in regard to problematic school absenteeism the school counsellor is always participating in the process in one way or another. They are trying to create a relationship with the student through listening and helping them increase their absence, as well as helping them with their individual problem. Collaboration with the parents is important and an obvious part of the work with the students' problematic absenteeism. The collaboration with the parents is usually working very well. According to the respondents, the issue of problematic school absenteeism is consistently increasing, but there is no universal solution to grasp and solve the problem.
Metoden i arbetet är en kvalitativ undersökningsmetod. I min undersökning deltog fyra (4) skolkuratorer. Alla intervjupersoner arbetar i olika högstadium inom Österbottens välfärdsområde.
I min undersökning kom det fram att alla skolkuratorer använder sig av kartläggningsverktyget ISAP med eleverna men att de ofta blandar olika metoder i sitt arbete. Då det handlar om problematisk skolfrånvaro är kuratorn alltid med i processen på ett eller annat sätt. De försöker skapa en relation med eleven genom att lyssna och hjälpa dem med att öka närvaron, och hjälpa dem med deras individuella problem. Samarbetet med föräldrarna är viktigt och en självklar del i arbetet med elevens problematiska frånvaro. Samarbetet med föräldrarna fungerar oftast väldigt bra. Enligt respondenterna ökar denna problematik hela tiden men det finns ännu ingen universallösning för att lösa och hantera problematiken.
The method in my study is a qualitative research method. In my study, I had four (4) participants. All of the interviewees are working in different middle schools in The Wellbeing Services County of Ostrobothnia.
My study showed that all school counsellors are using the mapping out tool ”ISAP” with the students, but they often mix different methods in their work. When it is in regard to problematic school absenteeism the school counsellor is always participating in the process in one way or another. They are trying to create a relationship with the student through listening and helping them increase their absence, as well as helping them with their individual problem. Collaboration with the parents is important and an obvious part of the work with the students' problematic absenteeism. The collaboration with the parents is usually working very well. According to the respondents, the issue of problematic school absenteeism is consistently increasing, but there is no universal solution to grasp and solve the problem.