TLJ-mittarin ohjeistuksen kehittäminen ja käyttöönotto Kruunusillat allianssissa
Pekonen, Mikko (2023)
Pekonen, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223546
Tiivistelmä
Työaikaisissa liikennejärjestelyissä nähdään monenlaisia ratkaisuja ja osa niistä on tieliikennelain vastaisia tai jopa vaarallisia tielläliikkujille. Pidempi kestoisten liikennejärjestelyiden seuranta on myös haastavaa, sillä siihen ei ole kehitetty toimivaa työkalua. Tästä tuli idea kehittää työnaikaisia liikennejärjestelyjä mittaava työkalu TLJ-mittari.
Opinnäytetyön tilaajana on Kruunusillat-allianssi. Työnohjaajana on ohjaavana opettajana Hämeen ammattikorkeakoulun liikennealanlehtori Pauliina Kuronen ja liikennealanlehtori Oskar Eklöf ja Kruunusillat allianssilta DI Klaus Einsalo YIT:ltä.
Kruunusillat-allianssissa on yhdessä Helsingin kaupungin kanssa kehitetty TLJ-mittari, joka mittaa työnaikaisia liikennejärjestelyitä. TLJ-mittari perustuu tila-ajatteluun.
TLJ-mittarin kehitystyö alkoi vuonna 2021 ideoinnilla ja TLJ-mittarin tavoitteiden asettamisella. Työkaluna TLJ-mittarin tulisi olla oikein käytettynä toistettava, luotettava ja objektiivinen tapa mitata työnaikaisia liikennejärjestelyitä erilaisissa työmaaympäristöissä Kruunusillat-allianssihankkeella. Mittaustulosta tulisi pystyä vertaamaan aiempiin mittaustuloksiin ja näin seurata työmaan TLJ-tason kehityssuuntaa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pisteytysohjekortit työmaan henkilöstölle ja perehdyttää heidät TLJ-mittarin käyttöön.
Kesällä 2022 aloitettiin mittarin konkreettinen kehitys mittaamalla maastossa eri kokoonpanoissa Kruunusillat allianssin työmaata. Mittausten yhteydessä luotiin myös ohjeistus TLJ-mittarin käyttöön. Ohjeistus luotiin Väylän eri ohjeluetteloiden avulla ja tarkennettiin vastaamaan Helsingin kaupungin ohjeistusta sekä esteettömyysvaatimuksia.
Koemittausten ja TLJ-mittarin ohjeistuksen luomisen myötä todettiin TLJ-mittari toimivaksi työkaluksi työnaikaisia liikennejärjestelyjä mitatessa. TLJ-mittari on toistettava, luotettava ja objektiivinen tapa mitata työnaikaisia liikennejärjestelyjä ja jokaisen mittauksen päätteeksi tulostuu vertailukelpoinen raportti prosenttiluvulla, täten aiempia mittauksia pystyy vertailemaan keskenään.
Opinnäytetyön tilaajana on Kruunusillat-allianssi. Työnohjaajana on ohjaavana opettajana Hämeen ammattikorkeakoulun liikennealanlehtori Pauliina Kuronen ja liikennealanlehtori Oskar Eklöf ja Kruunusillat allianssilta DI Klaus Einsalo YIT:ltä.
Kruunusillat-allianssissa on yhdessä Helsingin kaupungin kanssa kehitetty TLJ-mittari, joka mittaa työnaikaisia liikennejärjestelyitä. TLJ-mittari perustuu tila-ajatteluun.
TLJ-mittarin kehitystyö alkoi vuonna 2021 ideoinnilla ja TLJ-mittarin tavoitteiden asettamisella. Työkaluna TLJ-mittarin tulisi olla oikein käytettynä toistettava, luotettava ja objektiivinen tapa mitata työnaikaisia liikennejärjestelyitä erilaisissa työmaaympäristöissä Kruunusillat-allianssihankkeella. Mittaustulosta tulisi pystyä vertaamaan aiempiin mittaustuloksiin ja näin seurata työmaan TLJ-tason kehityssuuntaa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pisteytysohjekortit työmaan henkilöstölle ja perehdyttää heidät TLJ-mittarin käyttöön.
Kesällä 2022 aloitettiin mittarin konkreettinen kehitys mittaamalla maastossa eri kokoonpanoissa Kruunusillat allianssin työmaata. Mittausten yhteydessä luotiin myös ohjeistus TLJ-mittarin käyttöön. Ohjeistus luotiin Väylän eri ohjeluetteloiden avulla ja tarkennettiin vastaamaan Helsingin kaupungin ohjeistusta sekä esteettömyysvaatimuksia.
Koemittausten ja TLJ-mittarin ohjeistuksen luomisen myötä todettiin TLJ-mittari toimivaksi työkaluksi työnaikaisia liikennejärjestelyjä mitatessa. TLJ-mittari on toistettava, luotettava ja objektiivinen tapa mitata työnaikaisia liikennejärjestelyjä ja jokaisen mittauksen päätteeksi tulostuu vertailukelpoinen raportti prosenttiluvulla, täten aiempia mittauksia pystyy vertailemaan keskenään.