Isochronous Load Sharing Setup at STH - HUB
Malm, Kristoffer (2023)
Malm, Kristoffer
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223516
Tiivistelmä
STH:n Vaskiluodossa on rakennettu kahdeksan testisolua asiakkaiden moottoreiden testausta sekä tutkimus- ja kehitystoimintaa varten. Jotta Wärtsilä saisi tulevaisuudessa valmiit ratkaisut erikoistestejä varten, yhtiö halusi asentaa järjestelmän, jossa on mahdollista tehdä isokronisia kuormitusjakaumatestejä. STH:ssa suurin osa näiden testien suorittamiseen tarvittavasta laitteistosta oli jo asennettu, mutta ei ollut olemassa lopullista suunnitelmaa siitä, mitä on tehtävä, jotta järjestelmä voisi toimia isokronisessa kuormanjakotilassa.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli saada STH-HUBiin asennettua järjestelmä, jonka avulla isokronisen kuormanjakotestien suorittaminen olisi tulevaisuudessa helppoa. Tehtävän suorittamiseksi tarvittiin kattava käsitys siitä, miten isokroninen kuormanjako toimii, miten STHHUB:n moottoritestejä varten rakennettu sähköjärjestelmä toimii ja miten eri sähkölaitteiden toimintaperiaatteet toimivat.
Menetelmään kuului erilaisten dokumenttien tarkastelu, kuten sähköpiirustuksia, käyttöoppaita ja toimintakäsikirjoja, sekä nykyisen järjestelmän analyysi että sen käytännön toteutus toimivan isokronisen kuormanjakojärjestelmän luomiseksi. Tulokset näyttävät perusteellisen analyysin STH:n järjestelmästä. Myös STH-HUBin isokronista kuormanjakoa varten tunnistettuja vaatimuksia ja ratkaisuja, joita tarvitaan täydellisen isokronisen kuormanjakojärjestelmän toimintaan, tutkittiin. Lopuksi esitetään myös ratkaisuja siihen, miten useat moottorit voidaan jakaa eri kuormituksenjakoryhmiin.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli saada STH-HUBiin asennettua järjestelmä, jonka avulla isokronisen kuormanjakotestien suorittaminen olisi tulevaisuudessa helppoa. Tehtävän suorittamiseksi tarvittiin kattava käsitys siitä, miten isokroninen kuormanjako toimii, miten STHHUB:n moottoritestejä varten rakennettu sähköjärjestelmä toimii ja miten eri sähkölaitteiden toimintaperiaatteet toimivat.
Menetelmään kuului erilaisten dokumenttien tarkastelu, kuten sähköpiirustuksia, käyttöoppaita ja toimintakäsikirjoja, sekä nykyisen järjestelmän analyysi että sen käytännön toteutus toimivan isokronisen kuormanjakojärjestelmän luomiseksi. Tulokset näyttävät perusteellisen analyysin STH:n järjestelmästä. Myös STH-HUBin isokronista kuormanjakoa varten tunnistettuja vaatimuksia ja ratkaisuja, joita tarvitaan täydellisen isokronisen kuormanjakojärjestelmän toimintaan, tutkittiin. Lopuksi esitetään myös ratkaisuja siihen, miten useat moottorit voidaan jakaa eri kuormituksenjakoryhmiin.