Designing and implementing an interaction and dialogue system for a VR RPG
Virta, Jaro (2023)
Virta, Jaro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223555
Tiivistelmä
Dialogue and interaction with non-playable characters (NPCs) in video games is a powerful means of conveying the feelings of the characters and telling the story of the game to the player. The purpose of the thesis was to design and implement a suitable dialogue and interaction system in Unity 3D game engine for a certain virtual reality (VR) role-playing game (RPG) currently in development that was missing such systems and to create two slightly different game builds to validate the design choices through a testing phase. A qualitative posttest questionnaire was given to the testers who tested both versions of the game in a random order and they were asked to point out their preferred features and explain their choices. In the end, some of the developed features as well as a specific user interface (UI) design were chosen to be implemented in the final version of the dialogue and interaction systems based on test results, but some variations of the features were decided to be left in the game as settings for the player to choose from when playing the game. Vuoropuhelu ja vuorovaikutukset ei-pelattavien hahmojen (NPC) kanssa videopeleissä on tehokas tapa välittää hahmojen tunteita ja pelin tarinaa pelaajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa sopiva vuoropuhelu- ja vuorovaikutusjärjestelmä käyttäen Unity 3D -pelimoottoria erääseen virtuaalitodellisuus (VR) -roolipeliin (RPG), josta kyseiset järjestelmät puuttuivat. Pelistä tehtiin kaksi versiota, jotka erosivat hieman näiden järjestelmien ominaisuuksissaan. Tämän jälkeen kerätty testaajaryhmä pelasi molemmat versiot. Sen jälkeen testaajille annettiin kysely, jossa heitä pyydettiin valitsemaan heidän suosimansa ominaisuudet järjestelmien eri kohdista ja avaamaan hieman valintojaan. Lopulta muutama järjestelmien ominaisuus sekä tietty ulkoasu (UI) valittiin järjestelmien lopulliseen toteutukseen, mutta muutama ominaisuus jätettiin peliin pelaajien itse säädettäväksi pelin sisältä löytyvistä asetuksista.